Wednesday, May 21, 2008

APA KHABAR PALESTIN??

Di kala Lubnan dan Gaza diserang secara intensif oleh tentera-tentera Rejim zionis, ramai yang terlupakan al-Aqsa. Badan-badan berita pun tiada yang membuat liputan mengenai Masjid al-Aqsa yang menjadi paksi kepada isu yang berlaku di Palestin dan Lubnan. Jika tidak kerana Masjid al-Aqsa, isu Palestin tidak akan menjadi perhatian dunia Islam. Jika tidak kerana Masjid al-Aqsa juga, uamt Islam tidak akan tertarik untuk mengambil tahu mengenai isu Palestin. Jika tidak kerana Masjid al-Aqsa juga, isu Palestin tidak akan dapat bertahan selama ini. Banyak lagi isu penjajahan tanah air umat Islam, kesemuanya telah berakhir, tetapi tidak isu Palestin. Semuanya kerana Masjid al-Aqsa.

Malangnya, ketika lensa-lensa kamera badan-badan berita antarabangsa sibuk dihalakan ke Lubnan pada hari ini, Masjid al-Aqsa terus dilupakan. Umat Islam rancak membicarakan tentang Hizbullah, Syeikh Hassan Nasrullah, Qana, dan juga Condoleeza Rice, tetapi al-Aqsa bagaikan dilupakan. Apakah dengan rancaknya peperangan di Lubnan, bermakna al-Aqsa terpelihara dan terselamat ?, realitinya tidak!

Sehingga 22 Julai yang lepas, sudah genap tiga minggu umat Islam tidak dibenarkan untuk menunaikan solat Jumaat di Masjid al-Aqsa. Masjid yang merupakan kiblat pertama umat Islam, masjid suci ketiga, dan juga bumi Isra dan Mikraj itu kini tidak boleh dimasuki oleh umat Islam untuk menunaikan solat Jumaat. Pada hari-hari biasa, hanya mereka yang berumur 45 tahun ke atas sahaja yang dibenarkan untuk memasuki Majsid. Milik siapakah masjid ini?

Sehingga kini, para pengawal yang terdiri daripada tentera-tentera Zionis bebas berkawal dan menguasai Masjid al-Aqsa. Merekalah yang menentukan siapakah yang berhak masuk dan siapa yang tidak berhak untuk memasuki masjid tersebut. Malang lagi, berita ini tidak menjadi isu. Muassasah al-Quds yang berpusat di Baitul Maqdis, melalui laman web mereka, Islamic-aqsa.com telah mendedahkan mengenai makar Zionis ini. Malang sekali lagi, tiada satu pun badan berita yang berminat dengan isu ini.

Brigade Al Aqsa mempertaruhkan nyawa untuk keselamatan masjid suci umat Islam , masjid Al Aqsa. Di mana kita ?

Mungkin berita umat Islam dilarang memasuki Masjid al-Aqsa untuk menunaikan solat Jumaat bukanlah baru, tetapi bagaimana pula dengan pembinaan model "Haychal" (kuil) yang dibina di bawah Masjid tersebut?, ianya diletakkan di kawasan muzium Yahudi di bawah Masjid al-Aqsa. Bagaimana pula dengan kebenaran Mahkamah Tinggi Zionis kepada kumpulan "Temple Guardians" untuk memasuki Masjid al-Aqsa pada 3 Ogos 2006?

Kumpulan tersebut telah dibenarkan untuk memasuki kawasan masjid untuk melakukan upacara keagamaan mereka. Kumpulan yang terkenal dengan cita-cita mereka untuk merobohkan Masjid al-Aqsa itu akan menyambut hari memperingati kuil mereka. Di dalam literasi-literasi dan sebaran mereka, mereka menyeru umat Yahudi agar bersama mereka untuk membina kuil tersebut. Demi membina kuil berkenaan, maka mereka perlu terlebih dahulu merobohkan Masjid al-Aqsa. Mereka juga telah melakukan kempen secara besar-besaran menyeru kaum Yahudi bersama-sama mereka merayakan perayaan berkenaan secara besar-besaran. Perkara ini bukan rahsia lagi. Mengapakah Mahkamah Tinggi Zionis dan pihak keselamatan membenarkan mereka memasuki Masjid?

Wajib umat Islam sedunia mencintai masjid Aqsa di Palestin sama kita mencintai Masjidil Haram di Mekah

Apa yang pasti, umat Islam tidak akan dibenarkan untuk memasuki kawasan masjid pada waktu tersebut. Beralasankan untuk menjaga keselamatan dan menjaga keamanan, umat Islam dilarang daripada memasuki masjid pada waktu kehadiran kumpulan yang ingin merobohkan masjid berada di dalamnya. Bukankah ini sesuatu yang ironik dan membahayakan masjid?

Umat Islam perlu mengambil tindakan tegas. Sampai bilakah kita hendak membiarkan Masjid al-Aqsa dihina sebegini rupa?, apakah sehingga ianya dirobohkan nanti?

Malangnya wakil-wakil OIC yang berada di Kuala Lumpur tidak membincangkan perkara ini dengan serius. Perwakilan hanya daripada 17 buah negara anggota itu hanya dibuaikan dengan perbincangan tentang isu Lubnan sahaja tanpa membincangkan isu Masjid al-Aqsa. Bukankah OIC itu sendiri diusahakan untuk menyatukan umat Islam demi menyelamatkan al-Aqsa!"

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

JOM EXCHANGE LINK