Showing posts with label JOM MAKAN. Show all posts
Showing posts with label JOM MAKAN. Show all posts

Wednesday, June 22, 2011

ROTI TELUR SPECIAL

Holaaa everybody.. What's up yo hehe.. Ini pagi wa mau kongsi satu resepi khas untuk orang-orag bujang macam wa ni.. Menu yang best mo tak ting di makan di waktu pagi, ala breakfast laa kata orang putih hehe..

Menunya adalah Roti Telur.. Bukan roti canai telur ye.. Tapi roti potong yang disalut telur then digoreng di atas kuali yang suam-suam kuku.. Selalunya kat umah wa, resepi ni dibuat bila due date roti potong tu dah nak abis seperti arini.. hehe

Bahan-bahan yang diperlukan ialah:
  • Roti potong (tak kisah laa brapa keping pun)
  • 2 biji telur (jgn banyak sangat kang mengantuk)
  • Sesudu besar mayonis (tak kisah laa brand apa pun)
  • Sesudu besar sos (tak kisah laa perasa apapun)

Cara-cara membuatnya:

1. Pukul telur dan bila dah agak sebati masukkan mayonis dan sos terbabit. Pukul hingga betul-betul sebati.
2. Panaskan kuali dengan api yang kecil.
3. Sapukan telur di atas roti ke semua permukaan depan dan belakang.
4. Letak je laa atas kuali sampai nampak ke'brown'an sket, kalihkan ke belakang plak.
5. Dah nampak ok je, angkat terus takut hangit plak kan.
6. Dan boh dalam pinggan tu paham-paham je laa.. Takkan nak tengok saja kan.. Ittadikimas!!! hehe..

**psst wa lupa plak nak snap sekeping dua gambar pagi tadi. Terliur laa korang dgn gambar yang aku cilok dari kak rosey ni haha.. jgn marah haa


Rasa telur yang segar ditambah dengan lemak-lemak sket dari mayonis dan pedas-pedas dari sos cili.. Pergh.. Tu je laa resepi wa pagi ni.. Simple but pimple haha.. Nak lagi best sapu sedkit marjerin atas roti.. Nak lagi ummphh wat secawan kopi pekat.. Pergh mak mentua lalu belakang pun kompem tak perasan..

Dan siap makan semua tu, jangan lupa cuci balik semua cookong utensil yang dah diguna kalau tanak kena berleter dengan mak lu orang macam wa kena gak.. Adeh haha.. Jumpa lagi di resepi akan datang...

Sunday, July 18, 2010

NASI AYAM PENYET

Haluuu eberibodi in da house wasup3.. hehe sori laa sudah seminggu tak mengupdate blog ni.. So kali aku mai dengan satu jenis menu makanan aku nak tunjuk kat hangpa semua. Apa benda makanan tu?? iaitulah....

NASI AYAM PENYET

Haa nasi ayam penyet? Awat dengan ayam tu?? kena penyek ka? Ka kena langgar?? haa nak tau?? jom layan gambar-gambaar kat bawah ni.. Check it out yo..

TADAAAA!!! hehe

ok apa yang ada dalam set nasi ayam penyet ni..

1) Semangkuk nasi
2) semangkuk sup kosong
3) sayuran atau ulaman
4) sambal
5) tempe
6) tauhu (kalau ada)

OOOOO.. Nasi ayam je laaa.. apa yang bezanya?? haa nak tau apa bezanya?? tengok gambar kat bawah ni...

HAAA.. Can you alla spot the not!! hehe

Betul.. Beza dia adalah kat ayam.. Selalu ayam yang digunakan adalah ayam kampung yang digoreng garing. Lalu ditumbuk-tumbuk (dipenyek-penyek) dengan alu lesung batu. Maka jadilah seperti gambar kat bawah ni hehe..

HAHA yummy.. I'm salivating

Apa yang membezakan antara menu-menu di setiap kedai adalah sambal dan serbuk yang macam kat bawah ni hehe..


Banyak dah kedai-kedai yang jual nasi ayam penyet ni. Cuma kalau hangpa ada mai skudai johor ni, aku boleh laa nak suggest kedai belakang Al-Ikhsan factory. Sepanjang deretan tu ada jaa restoran yang jual menu ni.. so selamt mencuba ye hehe

Tuesday, May 11, 2010

ROJAK TONGGEK

Yuhuuu everybody.. How are u all my frens?? hehe awat aku ceria sangat untuk entry kali ni?? haa ni nak story mory sket kat kawan-kawan suma.. aku baru lepaih pi makan rojak tonggek dengan member opis aku en.pali..

menatang apa rojak tonggek tu?? ya laa selalu kita dok besa dengaq pasai rojak buah, rojak mamak dan mee rojak ja kan.. dan rojak-rojak yang lain hehe.. tapi ni rojak tonggek.. walaupun kedengaran agak lucah tapi betoi ni memang nama dia..



ok rojak tonggek tu adalah buah atau tauhu atau sotong yang dicucuk kat lidi dan diletakkan kat depan kedai.. dan kuahnya pun depa letak dalam mangkuk ja.. ada macam-macam pilihan antaranya ambra, jambu air, timun, baby tomato, mangga, sengkuang, sotong, fishball, nenas n telur burung puyuh..

dan ada dua jenis kuah yang di letak dalam mangkuk, pedas (mangkuk kat depan gerai) dan tak pedas (mangkuk kat tepi gerai).. kuah rojak biasa yang dirabur kacang kisar untuk memekatkan..



aik macam rojak jaa, kan?? hehe sebab pa nama tonggek?? sebab angpa kena tonggek sket masa lepaih cicah kuah and nak makan tu.. kalu dak nanti kena baju atau kaki.. hehe memang takdak kerusi yang disediakan..



sedap.. murah plak tu.. secucuk dalam rm0.40 (4 kupang) jaa.. hehe kalu kok belah perai dan butterworth ni kawan2 semua boleh mai kat pantai road.. alaa dekat road walk Taman Selat.. dekat jaa dengan dataran seberang perai tu..



haha bukan nak promote cuma nak habaq jaa.. bleh mai try kalu nak rasa.. layan ja..

credit kat HOTMAMA dan PrinZeAlfiE untuk gambar2nya.. hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

JOM EXCHANGE LINK