Showing posts with label WISHES. Show all posts
Showing posts with label WISHES. Show all posts

Thursday, February 26, 2015

HAPPY MEN'S DAY

LELAKI adalah ciptaan TUHAN yg paling indah. Dia mula untuk bertolak ansur dari umur yang sangat muda. ..

Dia korbankan coklat ..nya.. untuk adik beradik ..nya.

Dia korbankan impian.. hanya untuk melihat orang tua ....nya tersenyum.

Dia membelanjakan kesemua duit ..untuk beli hadiah .. untuk .. .. yang dia cinta .... hanya untuk melihat dia tersenyum ☺

Dia korbankan kehidupan masa muda nya hanya untuk isteri ..dan anak2...... dengan bekerja lewat malam.. .. tanpa sebarang keluhan.

Dia bina .. masa depan mereka sekelurga ..dengan membuat pinjaman ..daripada bank .. dan membuat bayaran balik sepanjang hayatnya.......

Dia telah pun bersusah payah tapi masih dimarahi ibu .., isteri .. dan boss ...

Kehidupan dia berakhir hanya untuk bertolak ansur demi kebahagiaan .. orang lain

Kalau dia keluar rumah .., org kata dia lalai ..

Kalau dia duduk dirumah, org kata dia malas ..

Kalau dia marah .. anak2 .., org kata dia raksaksa..

Kalau dia tak marah, org kata dia lelaki yang tak bertanggungjawab ..

Kalau dia tak benarkan isteri .. bekerja, org kata dia seorang yang mengongkong ..

Kalau dia benarkan isteri .. bekerja, org kata dia makan hasil isteri.

Kalau dia dengar cakap emak .., org kata dia anak .. emak ..

Kalau dia dengar cakap isteri .., org kata dia kena Queen Control ..

Hargailah setiap lelaki dalam hidup anda. Anda tidak akan pernah tahu apa perngorbanan yang sudah dilakukan buat anda.

Berbaloi dihantar ke semua lelaki ....supaya mereka tersenyum ☺ & kepada semua wanita ...... supaya mereka sedar yang lelaki itu amat berharga..

HAPPY MEN'S DAY"
Which never comes.p

Thursday, January 5, 2012

AZAM TAHUN BARU AKU 2012

Salam semua..

Rasanya belum terlambat untuk mengucapkan selamat tahun baru 2012 buat semua pembaca blog ni.. Terima kasih kerana terus menyokong blog ntah apa-apa aku ni yang dah tertubuh sejak tahun 2006..


Ok berbalik kepada tajuk posting ni, apa ek azam tahun baru aku tahun ni.. Kalau hangpa masih ingat, tahun lepas aku ada senaraikan 3 azam aku iaitu, aku nak grad, nak ada keja dan nak kurus.. Alhamdulillah aku dah dapat dua dari tiga.. hehe

Bab nak kurus badan ni haih ntah laa.. For your information, aku sudah borderline untuk di diagnos sebagai pesakit hypertension or darah tinggi.. Darah aku last medical check-up for Prudential Takaful Indurance 2 minggu lepas mengejutkan aku.. huhu


Kisahnya Etiqa Takaful insurance dah reject permohonan aku sebab aku obese.. Dan agen insurans aku bagitau aku kena turunkan berat badan supaya BMI aku bawah 40, baru Etiqa akan terima.. Kecewa dengan benda ni aku apply plak untuk Prudential..

Tekanan darah aku agak tinggi hari tu, 140/100.. Doktor siap buat echo dengan apa ntah test, so dia dapati jantung aku agak sikit bengkak menandakan hypertension sedang berlaku dalam tubuh.. Serius aku takut.. Aku tak mau amik ubat coz sekali makan, sampai mati laa aku kena makan ubat..

So doctor bagi aku sebulan untuk kurangkan berat badan.. Hmm awal-awal aritu semangat gak laa.. Tapi mai lani dah tinggal harapan je laa.. So dengan kedatangan tahun baru ni.. Satu jaa azam aku.. NAK KURANGKAN BERAT BADAN SEKURANG-KURANGNYA KEPADA 80kg..


Agak-agak bleh tak?? Hmm.. So nak minta kawan-kawan tolong doakan aku n kalau ada tips or apa-apa cara bleh komen kat posting ni ye..

Huhu cuak balik plak aku bila tulis benda ni.. Aku tak cerita kat sapapun pasal diagnosis doc tu.. Hanya aku n agen insurans aku yang tau.. Hmm.. Tapi hari ni aku rasa aku kena luahkan.. Doakan aku naa..

Aku doakan hangpa semua terus ceria dan bahagia menjalani kehidupan untuk tahun baru 2012 ni.. Ingat walau apapun yang terjadi, HIDUP MESTI DITERUSKAN !!!!

Sunday, June 19, 2011

AYAHLAH HERO SAYA

Rasanya tak pernah pun aku story pasai ayah aku kat dalam blog ni..Setelah dua post pasai mak aku yang tersayang, rasanya kali ni biaq laa aku story sket pasai ayah aku plak yang satu tiada duanya..

Actually ayah aku ni agak cool orangnya, dia garang jugak tapi bertempat.. Dalam banyak hal mak yang selalu akan menggunakan ‘kekerasan’ dalam menghukum kami adik beradik berbanding ayah yang ‘gertak’nya saja buat kami berdua menikus haha..



Bersyukur aku dikurnia ayah yang begitu menitikberatkan soal agama.. Memang macam tu sejak dari kecik.. Selalu dia pesan jangan tinggai solat, jaga solat.. Dan dia sendiri tunjuk contoh supaya kami takdak alasan nak bangkang..

Paling best bila ayah bergaduh dengan mak, dia akan keluaq then balik beli makanan hehe so nanti mak akan 'sejuk' balik.. Memanglah tak semua orang sempurna, tapi sekurang-kurangnya dia dah jalankan tugas dia dengan baik dan tinggai kami pulak nak meneruskan legasi pembinaan keluarga lepas ni..

Ayah telah berkhidmat sebagai Juruteknik Awam JKR selama lebih 30 tahun sebelum bersara pada bulan Mac tahun lepas.. Banyak tempat jugak dah menerima khidmat ayah, antaranya JKR Kulim, Norwest co semasa pembinaan KLIA dan JKR Bukit Minyak..Dan nampaknya tugas selepas bersara lebih besar, bila mana beliau dilantik menjad Imam Kedua Masjid Jamek Ara Kuda sekaligus sebagai Pengerusi Kariah Masjid Jamek Ara Kuda..

Apapun saya sayang ayah saya.. Hehe.. Terima kasih ayah kerana menjadi ayah yang terbaik buat abang.. Dan insya Allah segala nasihat dan teguran ayah abang akan ikut dan laksanakan sebaiknya..



Selamat Hari Bapa buat Haji Yusoff Bin Khamis.. Allah jua yang dapat membalas segala jasa dan pengorbanan ayah..

Monday, May 9, 2011

HARI-HARI SAYA SAYANG IBU SAYA



Entry kali khas untuk ibu yang tercinta, emak tersayang saya, Puan Ramlah Merjan bukan sempena hari Ibu tapi sempena atas apa yang telah beliau curahkan kepada saya dan keluarga..

Seorang bekas guru yang sangat berdedikasi tak kira untuk sekolah atau untuk keluarga, sangat menitik beratkan kekemasan mungkin sedikit perfectionist hehe, seorang yang agak garang tapi penyayang sebenarnya.. Itulah serba sedikit gambaran tentang mak saya

Kalau dulu mak selalu dok berleter kat kami adik beradik atas pelbagai sebab yang kami lakukan, sekarang mak dah tak macam dulu.. Setelah diserang strok hampir 5 tahun yang lalu, ia telah meragut pergi sedikit demi sedikit karakter seorang ibu yang saya kenal..

Mak lebih banyak berdiam, bukan bermaksud sombong, tetapi dia sudah hilang sedikit keupayaan untuk bercakap dan bekerja. Ditambah dengan penyakit 3 serangkai yang mak hadapi sedikit sebanyak menukar karakter mak saya..

Biar apapun yang berlaku saya tetap sayang mak saya sebab mak saya adalah segala-galanya bagi saya.. Ada satu post di FB yang sangat benar tentang mak.. Baca kat bawah ni...

"Perempuan datang dan pergi.. Yang masih setia cuma satu.. Yang masih sudi menerima saya cuma satu.. Yang tak kisah bagaimana rupa saya dan taraf hidup saya, cuma satu.. Yang mungkin kekal bersama saya hingga akhir hayat cuma satu.."

SELAMAT HARI IBU buat emak tersayang.. Puan Ramlah Merjan.. Love u mom (n_n)

Thursday, March 24, 2011

PERUTUSAN SEMPENA HARI LAHIR AKU YANG KE-24



SELAMAT HARI LAHIR.. SELAMAT HARI LAHIR.. SELAMAT HARI LAHIR PIDOT.. SELAMAT HARI LAHIR.. YEAH.. hehe

Alhamdulillah setinggi2 kesyukuran aku hadratkan buat Allah Rabbul Jalil kerana masih lagi memberi aku kesempatan untuk terus hidup dan berfungsi sebagai manusia dalam kerangka aku sebagai hamba-NYA untuk mencari keredhaan Allah.. Setinggi2 syukur atas segala nikmat yang telah diberi dan kejayaan yang menanti.. Alhamdulillah

Semakin meningkatnya usia membawa aku lebih mengerti akan tanggungjawab hidup yang bakal dipikul.. Semakin menyedarkan aku bahawa kematian itu semakin hampir setakah demi setakah.. Membuat aku insaf akan hakikat diri yang lemah..

Matlamat hidup sudah jelas samada ketika belum bermula kehidupan atau setelah berakahirnya misi sebagai khalifah Allah.. Cumanya di tengah2 perjalanan ada langkah2 yang tersasar yang terkadang membawa kita jauh dari lebuhraya kebenaran..



SEPOTONG DOA BUAT TATAPAN SEMUA..

Ya Allah aku hamba-Mu yang lemah.. Tiadalah aku berdaya untuk terus kekal dalam ketaatan kepada-Mu atau mengelakkan diri dari melakukan maksiat melainkan dengan bantuan-Mu jua Ya Allah.. Bantulah hamba-Mu ini

Ampunkanlah aku Ya ALlah hamba-Mu yang lemah tiada daya, yang hina dina ini atas segala perlakuan dosa yang telah sedang dan akan aku lakukan.. Samada yang terang atau yang tersembunyi atau yang Engkau Ya ALlah terlebih mengetahui dari diri aku sendiri.. Astaghfirullah..

Tuesday, February 15, 2011

SALAM MAULID AR RASUL 1432H



Assalamualaikum semua..

Setelah berminggu-minggu tidak update entry di blog ini, ingin sekali aku mencoretkan sesuatu. Kebetulan bersempena dengan kedatangan Sambutan Maulidurrasul pada tahun ini, izinkan aku menulis sepatah dua kata..

Bila kita membicarakan soal Maulidurrasul, kita tidak dapat tidak pastilah akan membicarakan tentang satu susuk tubuh Baginda Yang Mulia Junjungan Besar kita Nabi Muhammad S.A.W yang bukan sahaja disanjungi kita ummatnya malah disegani juga oleh lawannya..

Yang berada di tangga pertama "100 Lelaki Paling Berpengaruh dalam Sejarah Dunia". Yang para orientalis juga terpaksa akur atas keluhuran budi pekerti baginda. Yang kelahirannya saja sudah menggemparkan dunia bilamana Api Sembahan Majusi telah terpadam setelah 1000 tahun tidak pernah terpadam, 14 tiang Istana Qisra Parsi runtuh dan lain-lain tanda yang membuktikan kelahiran manusia agung ini..

Dan selalunya pengkajian tentang Rasulullah ini meliputi 3 aspek;

1. Suratihi
Yang bermaksud gambaran luaran baginda. Bagaimana janggut baginda, bagaimana rambut baginda, bagaimana baginda berpakaian dan lain-lain lagi.. Kitab Syamail Muhammadiah karangan Imam At-Tirmizi merupakan salah satu rujukan yang terbaik untuk kita mendalami tatacara kehidupan baginda Rasul S.A.W

2. Sariratihi
Yang bermaksud pemikiran atau perasaan baginda. Bagaimana Rasulullah itu menjadi suri teladan yang terbaik kepada kita ummatnya. Yang bagaimana baginda bukan sahaja begitu gagah di medan perang, tetapi juga suami dan ketua keluarga yang penyayang. Bagaimana ibadah baginda, bagaimana taqarrub baginda dan lain-lain lagi..

3. Siratihi
Yang bermaksud sirahnya.. Bagaimnana susur galur perjuangan baginda,sebermula dari kelahirannya hinggalah kepada kewafatannya. Bagaimana baginda membentuk komuniti masyarakat Muslim ditengah-tengah kejahilan bangsa arab yang totok, jumud, assobiyah dan lain-lain sifat jahiliyah.. Justeru penting untuk kita mendalami sirah baginda Rasul S.A.W...

Semoga dengan kedatangan Maulidurrasul yang disambut saban tahun ini akan meningkatkan rasa kasih dan sayang kita kepada Baginda.. Dimana kita sangat mengharapkan syafaat baginda di hari yang tiada berguna anak pinak harta benda dan rakan taulan..

Sollu 'ala Rasulillah, Habibil Mustofa..

Allahumma Solli 'Ala Sayyidina Muhammad, Wa 'ala Alihi Wa Sohbihi Ajma'in...

Saturday, January 1, 2011

TAHUN BARU = AZAM BARU???


Tirai tahun 2010 telah pun berlabuh.. Membawa bersama kenangan kisah suka duka yang akan tetap kekal kejap dalam kotak memori kita.. Terlipat tersisip kemas tanpa ada yang mampu merungkai lagi..

Dan tabir tahun 2011 pula sedang terbuka terbentang seluas-luasnya memanggil-manggil kita untuk mengisi dan menjalaninya dengan penuh kebaikan keberkatan kejayaan dan kegemilangan..

Semoga apa jua kesalahan kesilapan kekhilafan yang dilakukan ketika tahun 2010 kita jadikan pengajaran dan sempadan untuk kita sama-sama mengorak dan mencorak tahun 2011 dengan kejayaan yang lebih gemilang..

Ada dua azam tahun 2011 yang belum terlaksana, maka azam tu aku bawa ke tahun ni dan ditambah pula dengan 2 lagi azam baru.. Apa azam aku tahun ni?? haha nak tau??

1. Nak graduate dari UTM dengan cemerlang (nak first class tinggal harapan je haha)
2. Nak mengurangkan sikit berat badan aku (sampai 80kg haha, boleh ka??)
3. Nak konsisten solat berjemaah tiap-tiap hari walaupun satu waktu ja (tahun lepas, hmm apa nak jadi tak tau)
4. Nak dapat kerja yang bagus-bagus (apapun tak kisah, janji halal)

Tu je la kot coretan tahun baru dari aku OTAI, admin untuk hhtp://otaikun.blogspot.com

SELAMAT TAHUN BARU 2011

Wednesday, December 8, 2010

SALAM MAAL HIJRAH 1432H



Dalam hidup ini, ada perkara yang lebih susah dari susah.. Iaitu BERUBAH.. Sehinggakan ada yang lebih selesa untuk terus hidup susah dari membuat apa-apa perubahan untuk memperbaiki kehidupannya...

Kerana itu tarikh hijrah dipilih sebagai permulaan kalendar tahun Islam kerana ia mempunyai nilai yang sangat signifikan dalam membangun dan memperbaiki keadaan kehidupan ummat Islam.....

Hijrah telah menukar Islam yang ditindas dan dizalimi kepada Islam yang menaungi.. Hijrah menukar Islam yang dihina kepada Islam yang dimuliakan.. Hijrah juga menukar Islam yang dulunya kecil dan menjadi kelompok minoriti kepada Islam yang dikenali dan menjadi kelompok majoriti..

Hijrah membuka ruang untuk Islam terus berkembang dan melebarkan sayap keamanan buat hampir seluruh alam ini.. Hijrah memberi peluang untuk Rasulullah membuka jalan untuk terus menyampaikan ruang dakwah baginda yang ianya adalah risalah dari Allah...

Hijrah bukanlah satu keadaan melarikan diri.. Ia adalah satu strategi.. Strategi kemenangan yang dirangka Allah untuk memberi kemenangan yang lebih akbar kepada Rasulullah dari terus bertahan di Bumi Makkah yang kian dihimpit dan dizalimi Arab Quraisy...

Dan kita lihat bagaimana hampir keseluruhan peringkat umur yang ada dalam masyarakat memainkan peranan dalam Peristiwa Hijrah yang ditonjolkan oleh tokoh-tokoh yang mewakili setiap peringkat umur itu...

Saidina Abu Bakr As-Siddiq telah menjadi peneman kepada Rasulullah sepanjang perjalanan dan mempertaruhkan batang tubuhnya untuk melindungi baginda Rasul.. Bagaimana Asma binti Abu Bakr yang membawa makanan kepada bapa dan Baginda Rasul sepanjang mereka dalam perjalanan..

Dan peranan pemuda dalam peristiwa hijra juga sangat besar.. Bagaimana Abdullah bin Abu Bakr menajdi perisik dengan berpura-pura bermain berdekatan dengan kelompok perbincangan pemuka Arab Quraisy dan menyampaikannya kepada Rasullah.. Dan bagaimana Saidina Ali Karomallahu Wajhah yang sanggup menggantikan tempat tidur baginda bagi mengabui mata musuh..

Begitulah betapa besarnya makna HIJRAH dalam Islam.. Semoga yang baik diambil manfaat bersama yang kurang baik ditegur dan dibaiki..



SALAM MAAL HIJRAH 1432 H...

Friday, September 10, 2010

PERUTUSAN SEMPENA HARI RAYA AIDILFITRI 1431H

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...

ALLAHUAKBAR (7x) WALILLAHILHAM..


Dengan penuh rendah hati, saya Muhamad Firdaus Bin Yusoff ingin memohon maaf diatas apa jua kesalahan saya kepada sesiapa jua yang mengenali diri ini, tidak kira samada secara sengaja atau tidak, secara langsung ataupUn tidak.. Kemaafan jualah yang ku pohon menjelang lebaran ini..

Saya juga dengan penuh rendah hati ingin memohon maaf andai saja ada keterlanjuran dan kelancangan sepanjang kita semua berkenalan.. Juga mohon dihalalkan segala apa yang terlebih dan terkurang tu..

Juga yang termengata termengutuk termengumpat dan ter ter yang lainnya saya minta maaf ye.. Saya juga manusia biasa yang tak penah lepas dari wat salah dan silap. maafkanlah rakan kalian ini..

Dan sempena nak raya ni juga nak bg ingatan untuk diri sendiri n kawan2 agar kita bersederhanalah dalam menyambutnya.. Seorang ulamak tasawuf memberi definisi hari raya dgn kata2 yg cukup mudah iaitu "Hari dimana seseorang itu tidak melakukan dosa dan maksiat pada Allah, maka itulah hari raya"..

Janganlah setelah sebulan kita train nafsu kita dan kita lepaskan semahunya pada hari raya dengan makan berlebihan.. Makanlah sekadar mengambil hati tuan rumah.. Janganlah semua juadah yg dihidang hendak dijamah.. Maunya tak kembung perut tu (alamak kena kat diri sendiri ni hehe).. Berpada2lah dalam kita menyambut "hari kemenangan" ni k..

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1431H..

Tuesday, August 10, 2010

RAMADHAN AL-KAREEM

Bulan ramadhan kembali lagi bg tahun 1431H. Buat Pengejar dan pencinta ibadah, bulan ini menjanjikan 1001 kelebihan untuk melipatgandakan pahala amalan. Namun bagi mereka yang tak bersedia, mereka akan susah hati mengenangkan mereka terpaksa melalui sebulan penuh bulan Ramadhan dengan puasa. Malah Kalau bagi pencinta maksiat, mereka rasa nak mati kerana Ramadhan menghalang mereka dari melakukan maksiat kepada Allah.

Allah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 183
“Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu untuk berpuasa, sepertimana yang telah diwajibkan ke atas orang-orang yang sebelum kamu, mudah mudahan kamu beroleh taqwa”

Allah mulakan ayat ini dengan “Wahai orang-orang yang beriman”. In menunujukkan ayat ini adalah ayat Madaniyyah (ayat yang diturunkan di madinah). Dan kewajipan berpuasa telah difardukan pada tahun kedua hijrah, tahun yang sama berlaku perang Badar al-Kubra. Perang yang menyaksikan 313 orang tentera muslimin yang sedang berpuasa serta serba serbi tak lengkap, menentang tentera kafir Quraisy yang mengumpulkan pemuda-pemuda terbaik dari setiap kabilah yang ada di Mekah seramai 1000 orang. Dan Alhamdulillah tentera Islam menang. ALLAHUAKBAR!!!

Kemudian ayat ini disambung denagan “Telah di wajibkan ke atas kamu untuk berpuasa”. Ulama telah mengistinbath hukum yang mengatakan WAJIB puasa dari perkataan (kutiba) yang bermaksud telah diwajibkan yang membawa hukum wajib untuk kita berpuasa. Jadi hukum berpuasa adalah wajib ke tas tiap2 merke yang mukallaf yakni yang telah diberatkan dengan tanggungan ibadah setelah akil baligh.

Dan dalam ayat ini juga Allah menyebut “Sepertimana yang telah diwajibkan keatas orang-orang sebelum kamu”. Ertinya umat dan nabi-nabi yang terdahulu pun telah disyariatkan supaya berpuasa. Kita tengok bilamana Nabi Adam diturunkan kedunia, Baginda telah berpuasa selama 30 hari. Dan kita tengok juga bilamana Nabi Musa bermunajat nak bertemu dengan Allah di Jabal Thursina, Baginda juga telah berpuasa selama 40 hari. Dan syariat puasa nabi Musa adalah berpuasa dari lepas isyak hinggalah selepas maghrib, ertinya hanya boleh makan pada waktu antara solat maghrib dan isyak sahaja dan waktu2 lain hendaklah mereka berpuasa. Dan syariat nabi Isa pula ialah berpuasa pada permulaan, pertengahan dan pengakhiran setiap bulan.

Dan Allah akhiri ayat ini dengan satu ayat supaya kita mengambil cakna, berhati2 dalam berpuasa. Allah berfirman “mudah mudahan kamu beroleh Taqwa”. Membawa maksud, tak semestinya bila kita dah puasa penat2 di siang hari dan beribadah di malam hari, belum confirm lagi kita akan mendapat taqwa.

Apapun suka tak suka Ramadhan tetap datang menemui kita. Namun apa yang belum pasti adakah dapat lagi kita bertemu ramadhan pada tahun hadapan? Jadi mengambil kata-kata motivasi Allah “mudah Mudahan kamu beroleh taqwa”.. Hendaklah kita bersungguh-sungguh dalam berpuasa dan mengejar ibadah seolah-olah inilah ramadhan kita yang terakhir.

Jumpa lagi dilain masa.. kalau ada salah dan silap mohon dimaafi. Semoga kita mendapat keberkatan dari Ilahi. Selamat melipatgandakan amalan. Mudah mudahan kita menjadi orang yang bertqwa dan mendapat lailatul-qadr..



Wednesday, August 4, 2010

MENANTI RAMADHAN AL-KAREEM


Assalamualaikum Ikhwah Fillah...

Perjalanan ke Ramadhan makin dekat,
Bahang kecintaan mula membungkam..

Ah.. Aku Rinduuu!!
Rindu bercambah, jiwa keriangan..

Tekad di hati,
Agar Ramadhan kali ini,
Akan sekali lagi mencipta sejarah perubahan diri..

Akan mengeluarkan satu jiwa yang penuh cahaya Ilahi,
Hati yang dekat dengan Tuhan-Nya..

Oh, Ramadhan sambutlah kami,
Kami semakin dekat denganmu..

Maka siapkan diri kami,
Agar kami dapat bertemu denganmu dalam keadaan berseri dan bersedia...

Saturday, May 15, 2010

SELAMAT HARI GURU

KAMI GURU MALAYSIA,
BERIKRAR DAN BERJANJI,
AKAN TUMPAHKAN SETIA,
MENDIDIK PUTERA PUTERI NEGARA KITA...


Saban tahun 16 mei datang mengingatkan kita tentang beberapa figura manusia yang telah berjaya mendidik dan memanusiakan kita seperti kita yang ada pada hari ini. Yanag tanpa penat dan jemu menabur bakti dan budi demi untuk memastikan anak didiknya berjaya di hari muka..

ni gambar masa form 1 dengan Puan Zihan


Itulah guru.. satu profesion yang sangat mulia. Kerana dari tangan mereka yang berdebu lantaran contengan kapur di papan hitam, dan tujahan keluar menyembur air liur, kelenguhan tangan menanda kertas dan ujian murid serta empangan air mata yang mengalir keluar dalam perjuanagnnya mendidik seorang bakal manusia..

ni gambar masa form 3 dengan Puan Zanariah

Mereka sanggup mengorbankan diri dan kepentingan mereka semata-mata mahu melihat anak didik mereka berjaya.. Mereka akan melakukan segala yang terdaya untuk memastikan anak asuhan mereka kenal erti kehidupan. Dan yang terlebih penting usaha mereka dalam memanusiakan seorang bakal manusia..

ni gambar masa amik result SPM dengan teacher musliani..



Dikesempatan ini, aku ingin mengungkapkan ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada sekalian guru-guru yang telah mendidik aku dari dahulu sampailah sekarang. Dan yang terlebih istimewa buat Murabbiku yang utama iaitu emak aku yang juga merupakan seorang guru..

terima kasih yang tidak terhingga atas segala curahan ilmu dan keringat cikgu-cikgu sekalian. tiada apa yang dapat saya balas melainkan sepotong doabuat kalian semua yang telah berjasa kepada saya.. terima kasih cikgu-cikgu semua.... tak kiralah di Taska Masjid Kulim, atau di Sekolah Kebangsaan Keladi mahupun di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Baling malah sekalian pensyarah-pensyarah di Universiti Teknologi Malaysia...

Saturday, May 8, 2010

HAPPY MOTHER’S DAY.. MAK..

Saban tahun hari ibu yang disambut untuk kita mengenang kembali jasa-jasa seorang insan yang telah mengorbankan jiwa dan raganya kepada kita.. yang tak pernah jemu-jemu melayan karenah nakal kita. Yang tak pernah berkurang kasih sayang yang dicurahkan kepada kita..

Justeru hari ahad kedua pada setiap bulan MAY dipilih sebagai satu hari untuk mengenang kembali jasa insan yang kita cintai ini. Bukan bermaksud kita hanya menghargai mereka hanya pada hari ini tetapi mengambil hari ini sebagai pemangkin ingatan semula ke atas mereka..

Maka aku mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat hari ibu buat ibuku yang tersayang yang tercinta, ibuku yang satu-satunya dan tiada gantinya, Puan Ramlah Binti Merjan.. Yang telah mendedikasikan seluruh hayat dan umurnya buat kami sekeluarga..



Jutaan terima kasih yang tidak terhingga abang ucapkan atas segala kasih sayang yang emak curahkan kepada abang selama ini.. Terima kasih mak.. terima kasih untuk segalanya..

terima kasih mak kerana telah memanusiakan abang seperti mana yang abang jadi hari ini.. tiada hadiah bermakna yang dapat abang bagi kat mak sempena Hari Ibu ni melainkan dengan sebuah doa.. Semoga mak dalam lingkungan rahmat Allah selalu...

Ya Allah Ya Tuhan Ku, Kau Ampunkan Dosa Aku, Dosa Kedua Ibu Bapa Aku, Dan Kasihanilah Mereka Sepertimana Mereka Telah Mengasihi Aku Sejak Aku Kecil Lagi.. Dan Khususnya Kepada Emak Aku Puan Ramlah Merjan, Kau Ampunkanlah Dosa Ibu Ku Ya Allah, Kau Kasihanilah Ibuku Ya Allah, Kau Ampunkanlah Dosa Ibuku Yang Telah Lalu Yang Sedang Dia Lakukan Dan Yang Akan Dia Lakukan.. Kepada Engkaulah Jua Ya Allah Aku Sandarkan Harapan Dan Aku Memohon Pertolongan. Dan Engkaulah Ya Allah Tuhan Yang Aku Sembah Dulu Kini Dan Selamanya...



Hargailah ibu anda sementara masih sempat. Berbaktilah kepada mereka sementara Allah memberi masa yang terbatas ini. Senangkanlah hatinya supaya redhanya kita akan dijanjikan dengan syurga oleh Allah..

Monday, March 29, 2010

HAPPY BESDAY ARIP.. hehe

ASSALAMUALAIKUM SEMUA..

Entry kali ni ditujukan khas buat my best beloved buddy.. my best fren ever, saudara muhamad arif bin Ahmad al-Balingi.. yang telah menyambut ulang tahun kelahirannya yang ke-23 pada hari ini 29 Mac..



Kawan yang banyak bersama sewaktu aku suka atau duka. Banyak gak rahsia aku yang dia pegang hehe.. kami mula2 masa form 1 tak berapa rapat sangat sebab len2 kelas. Then bila dah sama2 jadi pengawas dan dok plak dalam satu dorm maka perhubungan tu terasa erat mesra dan kukuh sekali..



Anak bongsu dari tiga beradik ni sekarang sedang blaja di UIA dalam jurusan IT adalah seorang peminat novel terutama yang berbahasa inggeris dan bahasa inggeris dia memang, wa salute beb.. tak caya?? Bleh buka blog dia kat sini... hehe


semakin meningkat umur ni semakin besar dan banyak tanggungjawab yang perlu kita pikul. semakin banyak perkara yang perlu diberi perhatian. dan semakin dekat kita dengan kematian. semoga setiap masa dari hidup mu sahabat adalah dalam ibadah kepada Allah..

K bro apa pun aku doakan hang selalu berada dalam lindungan rahmat Allah. Semoga setiap apa yang hang lakukan mendapat bimbingan dan petunjuk dari-NYA. Aku doakan hang berbahagia di dunia dan di akhirat. Selamat panjang umur dan dimurahkan rezeki selalu. dan semoga cepat bertemu jodoh hehe...

Hehe sekian wassalam.. happy best bro...

baca juga disini

Sunday, March 21, 2010

PERUTUSAN SEMPENA HARI LAHIR AKU..


Esok 23 mac 2010 bersamaan juga dengan 7 rabiulakhir 1431 hijrah, maka telah genaplah umurku 23 tahun. Sedarilah hakikat bahawa dengan pertambahan umur kita dari masa ke semasa, sebenarnya kita semakin dekat dengan kematian. Yang jika telah sampai masanya, tidak akan dilambatkan atau diawalkan walau sesaat pun. Cukuplah kematian sebagai peringatan buat kita yang lalai ini.

Mengenang semula 22 tahun yang berlalu, bermacam perkara telah aku lalui. Bermacam sudah onak dan liku kehidupan ini aku tempuhi. Kalau dari segi fizikalnya memang sudah layak sekali bergelar ayah dan memang siapa sahaja yang melihatku buat pertama kali memang akan mengakui hakikat tersebut.

Ada banyak kejadian yang membuktikan perkara ini sebagai contoh. Kira2 sebulan yang lalu tatkala aku dan rakan-rakan pergi bermain bowling di salah sebuah pasar raya yang terkenal di Kulai, Johor masa tu telah masuk waktu asar lalu kamipun solat berjemaah. Dan aku menjadi imam.

Selesai solat salah seorang jemaah (yang pangkat ayah kepada kami semua) menegur rakanku. “ni dari mana ni?”. Kawanku pun menjawab “dari UTM”.. pakcik itu lalu berkata, “oo, datang dengan lecturer kamu ka? (sambil menunjuk ke arah aku)”.. haha tergelak kami ramai2 kat situ juga.

Haha awat aku cakap macam ni? Ok2 kita tukar stail. Tu dari segi fizikal laa, tapi kalu dari segi lain masih lagi belum ‘akil baligh’ lagi aku ni hehe.. masih belum teratur hidup ni sebagai seorang anak muda apatah lagi sebagai pejuang agama. Masih banyak yang perlu aku perbaiki dan pelajari untuk mengejar Mardhotillah (redha Allah).

Jadi doakanlah semoga dengan kehadiran hari lahir aku yang ke-23 ni membawa aku ke dimensi baru sebuah kehidupan. Yang akan menentukan siapa aku 5 atau 10 tahun dari sekarang. Apa akan aku lakukan pada masa itu. Dan paling penting, telah berapa banyak aku menyumbang untuk agama dan negara yang aku cintai ini.

Doakanlah semoga Allah membuka pintu rahmat dan rezeki-NYA seluas-luasnya untuk aku, supaya dengan itu aku tidak perlu mengemis ehsan manusia untuk meneruskan kelangsungan hidup sebagai hamba-NYA. Dan semoga rezeki aku yang dilangit diturunkan, yang dibumi dikeluarkan, yang jauh didekatkan dan yang dekat dipenuhi barokah dari Allah.

Doakanlah semoga aku diberi umur yang barokah yang dengan umur itu aku gunakan sebaik-baiknya. Yang nanti suatu masa aku akan ditanya mengenainya. Doakanlah aku diberi kekuatan oleh Allah untuk terus tetap istiqomah dalam perjuangan menjadi mukmin sejati dan hamba Allah yang bertaqwa..

Dan yang paling penting, doakanlah semoga aku mendapat pendamping hidup yang menyenangkan. Yang bukan sahaja sebagai peneman hidup di atas dunia ini sahaja, tapi sebagai bidadari syurga buat aku di akhirat kelak. Insya Allah..

Mohon doanya ya kawan2. Semoga dengan doa itu aku doakan hidup kalian penuh barokah dan rahmat dari Allah. Dan semoga Allah mempermudahkan segala urusan hidup kalian selama ini.. amin ya Robb..

yang mulut ternganga tu adik aku, yang hensem sebelah tu sapa lagi kan.. hehe


>>>> maaflah sebab entry kali ni agak poyos dan self centered. Kepada rakan yang tak senang, sila jangan membacanya ye.. hehe

Yang benar sebenar-benar, benar dan benarnya,,,


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

JOM EXCHANGE LINK