Sunday, May 11, 2008

UNTUK RENUNGAN BERSAMA

Dikisahkan seorang manusia yg hampir lemas di lautan.Saat dia terkapai2,dia berdoa meminta pertolong dr Tuhan.Tiba2 muncul sebuah perahu nelayan.Tp dia kata 'Takpa,sy sdg tggu tuhan selamatkan sy'.Lalu perahu itu pun berlalu n dia pun berdoa lagi. Sekonyong2 lalu plak sebuah bot.Mcm td gak dia kata 'Takpa sy tggu Tuhan selamatkan sy'.Namun akhirnya dia tak mampu lg bertahan n mati lemas dlm keadaan yg sgt kecewa kerana bantuan dr Tuhan tidah tiba.Seperkara yg dia tak sedar.Tuhan telah menghantar kepadanya sebuah perahu n bot utk menyelamatkan nyawanya.Dia gagal utk melihat n memahami.

Keterangan: Dalam kita menempuh idup ni,kita x leh lari dr mcm2 jenis dugaan sbg ujian utk mematangkan kita.Tanpa kita sedar setiap kali kita berjaya mengatasi mslh yg dihdp,ilmu yg diperoleh akan jadikan kita lebih cekal n bijak.Gagal tak bererti tewas n kejayaan xkan kekal.Kita mgkn keliru kalau kita tidak btol2 melihat..

Ada org dianugerahkan akal yg bijak dan dia menggunakan kebijaksanaannya utk kebaikan sejagat.Ada org kurang pndi tp memiliki akal yg bijak utk berjaya.Ada org kurang pandai n lgsg x guna satu sen pun.Ada juga org yg bijak, menjahanamkan hidup org lain dgn kepandaiannya.Akal kdg2 x mampu mentafsir makna tersirat di sebalik kejadian Tuhan. Nafsu akan trus mengheret kita ke jalan yg penuh keseronokan. Klu bernasib baik,kita akan ditnjk jln yg btol ketika t'silap lgkh. Jika x,kita akan trus t'sesat.

So, sepandai manapun kita, setggi manapun pangkat n pengaruh kita, atau sebyk manapun harta n kekayaan kita, kita tetap menuju ke satu destinasi yg sama. Dimana satu2nya bantuan yg kita ada adalah amalan kita semasa hidup atas dunia ni.

Sekadar mengungkap kata,meluah rasa n memanjangkan bicara. Maaf andai tercela.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

JOM EXCHANGE LINK