Tuesday, December 2, 2008

Isu Babi di Kedah: Konspirasi terbaruUMNO/BN dan TV3

Babi atau khinzir dua perkataan yang mempunyai maksud yang sama merujuk kepada sejenis spesis binatang.Tetapi bagi orang Islam/Melayu dan bukan Islam ianya membawa maksud yang cukup jauh perbezaannya.


Bagi orang Islam/Melayu babi merupakan binatang yang haram lagi menjijikkan namun kepada bukan Islam ianya binatang yang cukup bermakna. Selain sebagai makanan yang enak ianya juga merupakan produk perniagaan yang menguntungkan kerana tabiat pembiakannya yang berproduktiviti tinggi, dikatakan mengikut jumlah turutan bulanan serta mendapat permintaan yang tinggi.


Dalam kontek politik, khususnya di Malaysia yang bermasyarakat majmuk, apa saja yang berkaitan dengan babi merupakan bahan politik yang cukup sensasi dan berkesan terutama dalam kaedah politik berpandukan ‘devide and rule’ yang menjadi amalan rejim Umno/BN.


Terbaru, Pakatan Rakyat pimpinan PAS yang menguasai teraju pentadbiran kerajaan negeri Kedah cuba dimangsakan oleh konspirasi politik yang berasaskan kepada binatang ini.


Bermula daripada soalan yang dikemuka semasa sidang Dewan Undangan Negeri Kedah oleh ADUN Bakar Bata melalui garapan ayat yang berunsur provokasi atau ‘malafide’ seterusnya diputar-belit serta disensasikan oleh media dengan cara yang tidak bermaruah dan bercirikan etika kewartawanan picisan.


ADUN Bakar Bata bertanya samada kerajaan negeri bercadang untuk merancang projek ternakan babi secara komersial sedangkan projek tersebut telah pun diluluskan oleh kerajaan negeri semasa dibawah pentadbiran rejim Umno/BN dahulu lagi iaitu pada 04 Disember 2007.


Untuk rekod, projek yang telah diluluskan akan menggunakan teknologi termoden dan berpusat yang bakal menempatkan sebanyak 46,000 ekor babi pada satu-satu masa sebagai bekalan untuk keperluan di Kedah dan Pulau Pinang.


Untuk rekod, ADUN Bakar Bata ketika itu merupakan Ahli Majlis Mesyuarat kerajaan negeri yang memegang potfolio antaranya Kerajaaan Tempatan dan terlibat secara langsung semasa proses keputusan itu dibuat.


Jelas sekali tujuan soalan itu dikemukakan hanya bertujuan untuk memerangkap serta berkepentingan politik sempit semata bukannya atas dasar keperihatinan atau demi kesejahteraan rakyat dan negeri.


Umno/BN cuba menjadikan isu ini untuk menghakis keyakinan rakyat kepada pentadbiran kerajaan negeri yang diterajui Pakatan Rakyat pimpinan PAS terutamanya kepada orang Islam / Melayu dan menimbulkan ketegangan antara kaum setelah mereka gagal menanganinya dalam isu kuota 50% perumahan yang dilihat lebih memihak kepada Pakatan Rakyat.


Soalan ini telah dijawab oleh YAB Menteri Besar Datuk Seri Ustaz Hj. Azizan Abdul Razak semasa sessi ucapan pergulungan usul menjunjung kasih Kebawah Duli Tuanku Sultan dan perbentangan bajet 2009, dengan jelas menyatakan projek ini hanya akan diteruskan sekiranya tidak mendapat bantahan daripada rakyat.Pendekatan ini diambil sebagai menghormati kehendak rakyat pelbagai kaum dan keputusan yang telah dibuat oleh kerajaan terdahulu.


Ironinya, jika kerajaan negeri terus ditadbir oleh rejim Umno/BN selepas PRU12 pasti projek ini telah dilaksanakan tanpa disedari oleh rakyat di kawasan perindustrian berat kayukayan dan perabut Bukit Selambau.


Hanya setelah Pakatan Rakyat pimpinan PAS mengambil-alih teraju pentadbiran kerajaan negeri maka perlaksanaan projek ini dibatalkan dan perlu dikaji semula kesesuaian lokasi sekiranya hendak diteruskan.


Namun fakta-fakta ini tidak dijelaskan kepada rakyat walaupun Ustaz Azizan secara khusus telah berulangkali meminta agar ianya dilaporkan dengan adil dan telus oleh semua wartawan yang berada didalam dewan semasa sessi ucapan pergulungan serta sidang media yang dihadiri oleh media elektronik dan cetak.


Malah beliau menegaskan sekiranya pihak media tidak memberikan laporan secara adil dan telus, kemungkinan pada sidang dewan yang akan datang wartawan tidak lagi akan dibenarkan berada didalam dewan.


Konspirasi antara Umno/ BN ( baca Mahdzir Khalid ) dan TV3, media elektrik yang terkenal dengan pemberitaan politik yang berat sebelah dan memutar belitkan fakta serta jauh menyimpang dari etika profesionalisma kewartawanan.


Anak sulong kumpulan Media Prima ini yang turut dibantu oleh adik bongsunya TV9, boleh lah disifatkan sebagai media jalangan politik ‘high class’ dengan Umno/Bn sebagai ‘bapak ayam’.


Dalam kontek politik negeri Kedah terdahulu, gabungan TV3 denganDatuk Seri Diraja Mahdzir Khalid sebagaimana yang sering diperkatakan oleh rakyat Kedah umumnya telah berperanan menjatuhkan Datuk Seri Syed Razak Syed Zain Barakbah bagi membolehkan Mahdzir Khalid mengambilalih jawatan Menteri Besar.


Selepas PRU 12, setelah negeri Kedah dikuasai oleh Pakatan Rakyat, gabungan antara antara TV3 dan Mahathir Khalid terus berperanan untuk mengelirukan rakyat Kedah.


Bermula dengan isu ‘jet peribadi dan payung diraja’, kemudiannya di-ikuti dengan sessi dialog penerangan dan dasar kerajaan anjuran Badan Perhubungan PAS Negeri Kedah yang cuba disensasikan namun kedua-duanya tidak berhasil dan mengalami kebuntuan.


Malah isu ‘ jet peribadi dan payung diraja’ telah memaksa Ketua Pegawai Eksekutif TV3 dan rombongan mengujungi Wisma Darulaman dan Istana Anak Bukit untuk memohon kemaafan dan keampunan, sementara dalam isu dialog penerangan dan dasar kerajaan pulak dengan mudah telah ditangkis oleh Ustaz Azizan.


Lalu babi pulak dijadikan bahan untuk mereka terus mengelirukan pandangan rakyat terhadap kerajaan Pakatan Rakyat pimpinan PAS.Pastinya selepas ini pelbagai lagi perkara atau apa saja akan dijadikan isu untuk diputar-belitkan oleh TV3 demi survival Umno/BN.


Cuma kebelakangan ini TV3 tidak lagi menghantar jurukamera dan wartawan dengan labelnya sendiri untuk membuat liputan sebaliknya menggunakan label TV9 yang dilihat mempunyai hubungan yang agak baik dengan kerajaan negeri. Sekiranya keadaan ini berterusan tidak mustahil TV9 juga akan turut menerima nasib yang sama dengan kekandanya.


Ustaz Azizan khususnya, diakui oleh sebahagian besar wartawan – wartawan samada dari media cetak maupun elektronik sebagai antara pimpinan Pakatan Rakyat yang mesra media dan sentiasa memberi layanan yang baik setiap kali berhadapan dengan liputan atau soalan-soalan yang dikemukakan oleh pihak media, itupun masih lagi dikhianati.


Bagaimana pulak dengan rakyat yang sering kali ditipu dan disogok dengan sesuatu yang palsu sedangkan mereka membayar dan berhak untuk mendapat sesuatu yang benar dan berkualiti.


Adakah wartawan, pengarang, penerbit atau penggiat media tidak merasa bersalah atau sememangnya mereka terdiri daripada manusia – manusia yang rendah nilai dan akar budi ? Halalkah hasil atau gaji yang dibawa pulang untuk disuapkan ke-mulut anak dan isteri serta ibubapa dirumah?


Jangan sampai orang ramai meludah atau memaki hamun setiap kali berselisih dengan wartawan/penggiat media atau diumpamakan sebagai anjing- anjing pemburu yang digembala oleh rejim Umno/BN. Agak keterlaluan bunyinya namun realiti yang terpapar adalah justifikasinya kecuali senario atau budaya ini dapat diubah.


“Lu orang fikirlah sendiri..” kata Nabil si raja lawak namun frasa kata itu cukup mendalam maknanya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

JOM EXCHANGE LINK