Tuesday, December 9, 2008

PANGGILAN HAJI TELAH TIBA LAGI..

SALAM SEMUA..

ALHAMDULILLAH.. SAMA2 KITA MERAFA'KAN RASA SYUKUR KITA KE HADRATT RABULL IZZAH KERANA MASIH DIBERI KESEEMPATAN RUANG DAN MASA UNTUK AKU MENULIS N HANGPA SEMUA MEMBACA KAY BLOG AKU NI hehe..

pertama syukurlah kerana pada musin haji kali ni pak sedara aku merangkap pak su aku (hehe sama la tu) daapat pi ke tanah suci menunaikan fardu haji.. semoga mendapat haji yg mabrur.. kos hajii tahun ni dalam rm9000 lbh krg.. tu kira pakej biasa laa.. kalu pi dgn pakej atau private lagi la mahal ada dlm rm15000 ke rm100000.. semua tu bergantung kepada jenis rumah penginapan, kedudukan dgn masjid, n makanan.. pergh bayangkan laa 10 tahun lagi (insya Allah aku plak nak pi) brapa laa tamang suma haih..

so masa muda2 ni laa kita start menabung.. simpann duit sket n nniat nak pi wat kerja haji.. moga Aallah bagi keberkatan dan kemudahan buat kita.. untung pi haji time muda2 ni.. semangat tgh kuat, tenaga tgh hebat jadi nak pi buat kerja haji ni jadi senang sket.. dianggarkan tahunn ni ada 3juta lebih jemaah haji dari seluruh dunia yg berhimpun di tanah seci bagi meambangkan ketauhidan mereka kepada Allah rabbul jalil.. perhimpunan manusia teramai didunnia ni..

dan bayk gak laa perubahan2 yg dibuat oleh kerajaan saudi untuk memberi keselessaan yg lebih kepada para jemaah.. cumanya skrg ni di sekeliling masjidil haraam adalah dalm pembinaan sehingga lagi seminggu sebelum wukuf baru kerja2 ni di hentikan. dan di masa2 akan datng kos haji akan meningkat kerana hotel2 dan rumah penginapan semakin mahal kerana telah diubahsuai..dan aku difahamkan kawasan melontar jamrah juga telah di baut 'one way' bagi mengurangkan kejadian bersesaak2 daan jemaah dipijak..

k tu je la kot.. cuma nak bgtau laa. kalu dgq ada orang balik mekah tu pi la ziarah.. amik berkat orang baru balik dari tanah suci.. dan kalu nasib bek leh minum ayaq zam zam free.. hehe cuci hati tu sket dari segala sifat2 yg menjauhkan hubungan kita dgn Aallah.

selamat menunaikan fardhu haji dan semoga mendaapat haji yg mabrur.. jumpa lagi.. saalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

JOM EXCHANGE LINK