Monday, March 2, 2009

TERKENANG ARWAH HAZWAN..

hah, kali ni aku nk tulih psai knangan aku ngn arwah....until the
last day...

aku knai arwah hazwan wafiy since f4 lg....tp xla kamceng mcm f5...tu
pun sbb kami sedorm time f4....

kalu x sedorm, mybe xbapa nk knai...

kami stat rapat masa f5..aku pun xtau cmna aku leh jd rapat ngn
dia...mybe bond kita kuat sgt kot..sume org jd mcm besaudara... ..tp
byagkan kalu ada 14org adik beradik2, msti salah sorg adek beradik nk
attention kan? so, aku nmpak si arwah ni sorg yg senyap n baik
ja..aku plak jenis hingaq bingaq...kira ngam la klau aku nk ajak
bcrita ka, kogsi prob ka...msti dia simpan rhsia..hahaha. ...

oklah, stelah beberpa bulan sedorm aku dpati arwah ni sorg yg sgt
perahsia about himself, pendiam...dia susah nk marah n xbyak nk
bekongsi...then but it was okay...tu sifat dia, kita xleh nk pksa2
kan? at the same time, dia pun agak degil jgak...tp bleh consider...

time bfore mgrib pun,arwah rjin baca quran...semntra nnk tgu org
azan...aku? dok lepak kat luaq...hihi. ...

lama2 aku nmpak arwah ni makin kruih, tp dah jnis dia kuruih nk wat
cmna..dia ade gak ngadu dia slalu pening kepala n sakit dada...sakit2
pinggag ni xyah ckap la...slalu.. .then, dia ada gtau yg dia ada batu
karang...tp minor je...sakit dada dia pun kadg2 jadi gak..

mkin lama, pning kpala dia mkin mjdi2..aku ada penah gtau dia suh pi
cek kepala..just in case, mana tau anything happen kan..aku hope
benda2 bek je time tu...lgpun utk kebaikan dia jgak...dia ckap ok...

aku n kwn2 len mcm pdot,ameq,adhwan n len2 ade gak kdag2 dok bincang
ape nk wat kat arwah nih...dok sembg psai apa yg ngah sakit...tp kami
xhbaq kat arwah pun...kami xngumpat, cuma berbincang k...jgn salah
pham lak..hihi...

bila mai cuti, dia amek ubat migrain from klinik...tp stil skit kpala
dok rasa gak...tp mgkin ada kurag la...bila aku tnya,penah pi cek @
scan x? dia ckap xpenah...dia xmau nyusahkan mak dia...ada satu masa
tu, mak dia drive dr kulim smata2 nk antaq ubat migrain kat dia, dia
rsa besalah sgt sbb nyusahkan mak dia....huhu. ..anak soleh
nih....sjak ari tu, aku stil dok suh pun dia stil xmau...dia xmau
nyusahkan org len kalu bleh...

aku slalu gak usik2 dia, nnt2 nk kawen jgn lupa pagil aku...tp dia
balas, sape la nk kat dia...ntah dan kawen ke x...tp aku dok kata dia
byk peminat pa, mesti ada punya la...tp dia stil ngan jawapn dia.....

aku perati, masa tngah2 until last2 tahun dia dah kurag pi trun
men..mybe xlarat kot...dia kan atlet,msti slalu kna cergas...tp dia
nmpak mcm xlarat je....so aku biaq jela....xyah nk pksa dri kalu
xlarat...jd mcm penghias dorm mcm aku nih...hihih. ...

then masa pun belalu....kita sume amek SPM mcm besa....then kita blik
umah n trus contact and keep in touch...

ada skali budak2 laki pi tdoq umah pait kat parit buntaq...best
gak,even semalm jer...kire mcm our nite out la...msa blik tu, kita
siggah umah arwah...mak arwah ada gtaw aku baru2 nih masa kt pendang,
arwah nmpk penat sgt time blik dr sana tu...mybe sbb bwak moto
kot...nmpak pucat...

then, kami ada pi penag ramai temasuk kimi sbb ada pameran ipt kat
hotel mana ntah...kami pi jaln2 gak....dia bepeluh kuat la jugak time
bejalan blik pi jeti tu...so aku bg la sapu tangan aku tu...suh dia
lap peluh dia tu....then aku suh dia simpan je sapu tangan tu,wat
kenangan..

then masa pi amek result SPM, dia rasa cmne ntah...mybe rendah dri la
kot reslt dia dpt rendah....dia gtau aku...dats y dia avoid nk jumpak
n join dlm grop kite time tu....tp air dicincang xkan putus....lama2
kita suma ok blik....result xleh pisahkan kita kan?

then, mcm biasa....result UPU pun kuaq..kmi sama2 frust..sbb aku xdpt
gak U...jadila pelepak terhormat kat umah...hhuhu. ..kami slalu gak
kontek dok sembang psai U la,mtrik la, mktab la...mcm2... .

on 1st mei 2005, ada la aku n bbrapa org guys pi kendri kt umah
yus...xsilap aku rid n adhwan ada....time mkn2 pun aku ada usik arwah
gak,nnt kendri jgn lupa jmput aku..then,mcm besa jwapan dia....ntah
sempat ke x nk kawen....before balik dia bgi balik sapu tangan aku
balik...aku kata awat xsimpan, dia xkata pa2...dia bg ja...

to be continued...

then kami pi sek plak sat,pi lawat ust sham...kami semayg kat surau bejamaah...tu kali last dia smayag sebelah aku...

then pas jumpak ust, kmi pun besurai...dia blik ngn rid...aku sempat tgok dia kali last dlm keta,dia mcm temenung ja...aku angkat tgan lambai kt depa then blik...

on 6th mei 2005, aku dok msj2 gak ngn arwah...tp aku xigt dah isi2 dia....tp aku ada la msej ngn dia...masa tu dia dok kat umah dia kat kulim g...

the next day, it was saturday.... aku tdoq petag tu...panas gak ari tu....dlm kui 4-5ptg tiba2 aku tesentak dr tidoq aku...tiba2 je tejaga...then mak aku suh smyg asaq sbb nk pi umah tok aku nek moto....tgah bawak moto,hp dlm poket aku bnyi...aku xagkat la coz tgah bwak moto...then bila smpai kat umah tok aku, aku cek hp n tgok name arwah nek kat screen. but aku biaq jela, sbb aku pkiaq kalu pentig msti arwah akn call aku blik...

tp then rid call aku, gtau yg arwah dah xdak! aku kata la kat rid, xbek wat men2 menda nih...bru tdi ja arwah call aku...then rid kata xcaya, try call no arwah....so aku pun call la no arwah dgn harapan rid tipu aku....tp yg agkat adek pompuan dia,ngah triak2...dia gtau la yg abg dia dah xdak...aku tnya sbb pe bleh xdak, dia gtau yg abg dia jtuh dr krusi...aku xcaya,aku tnya lg byk2 kali...mcm bekeli gakla aku ngn adek dia time tu...then aku letak...

aku call salman, gtau brita nih...masa aku gtau salman, salman pun tesentak! Xcaye.. aku leh g tabah....then aku cal k.on...k.on pun igt aku men2 gak....aku stil leh g tabah...stitik pun xkuaq ayaq mata...then aku call ameq, aku dgaq ameq ngh triak so aku pun apa lg la....mcm ayaq terjun la...then aku call ust sham....plan cmna nk pi pendang...

mlm tu aku pi sek, baca yasin n tahlil kat sek...seriosly aku dah xtahn nagis dpn budak2 tu...plak2 kat sek, bayk knangan aku ngn dia...

on 8th mei 2005, aku n bapa org budak2 laki pun p sana...cak n geg2 baling ada gak kontek aku tnya psai transport nk pi pendang..nk tmpang aku...tp disbbkan dah penuh,depa xjd nk tumpag...xsilap aku, depa dah siap pun cuma nk tgu kenderaan ja....huhu.. .sory le cak na..tp baru2 ni dah tmakbul kan? Leh gak kita reramai pi pendang...

odw, cian kimi xjemu2 dok call suh smpai cepat coz depa dah nk simpan arwah...yg jd lmbat ari tu sbb singgah byk tmpat, sbb amek org byak...ok then, kami sampai kt tgah jalan depan umah sepupu2 dia n just stop kat c2 kt tgah2 jalan...rmai2 lari pi terpa msuk umah, tapi depa dah nk agkat arwah masuk van...xsempat gak tatap arwah wat kali last...

then depa suh kami ubah keta,sbb depa nk bwak jenazah pi kuboq...odw ke keta aku bleh rileks g...then the second ameq tepuk bahu aku,truih kuaq ayaq mata...aku bg kunci kat ameq suh dia drive keta aku ja truih..aku dah xleh drive...dlm keta,aku dok pkiaq2 arwah je sorg2 nye yg xpenah smpai umah aku g...n mmg xkan smpai umah aku dah...aku truih nagis je dlm keta... tam dok usha2 aku ja dlm keta...

kat kuboq, aku dok tgok ja depa simpan arwah...then adhwan smpai...aku truih pluk adhwan...aku kata kat adhwan, kita dah xdak sorg kawan...adhwan xkata pa2...dia peluk ja aku....suh sabaq....naim pun pluk adh gak...

then masa talkin, everytime tok imam sbut name arwah,aku msti nagis...ayah dia smpat g tgok kat aku...malu gakla...

bila blik kat umah sepupu dia tu, aku call naimah....naimah time tu ngah interview for TESL kat mpsah kot....naimah pun xleh nk hadapi interview dia ngn elok...

then kami balik ke umah..lpas antaq org2, aku pun smpai umah....then cak call aku, tnya how was i at the time? aku xleh ckap, n skali lg aku nagis....fmily aku pun mcm paham2 je....depa xkcau aku mlm tu...dinner pun aku x....xdak slera...lebih kurg sebulan gak la aku agak sedih...

sebulan lebih pastu, budak2 pompuan kumpul kat pekan baling tmasuk sarah n pija...aku join gak pi mkn kt kfc...kat sana,kita bual2 gak psai arwah....n ada sarah sebut satu benda yg aku xleh lupa gila....aku rasa hepi + tharu + sedih.....then pas aku blik kedai aku, aku call sarah...aku triak dlm phone tu...puaih gakla sarah dok pjuk aku soh stop...tp aku xleh....huhu. ..malu jer...

then, life must and has to go on....until today....

tu jer aku nk kogsi ngn hmpa....hihi. ..

masa setahun stgah knai dia kadag2 rasa mcm xckup...jujurnya, aku kdag2 mcm xpecaya n xleh trima yg dia dah xdak...rasa mcm dia tgah menyorok...

la ni dah dkt2 4thun dah arwah tgal kita....dlm xsedaq kan?

P/S : ni adalah kenangan kawan aku arip ke atas arwah kawan kami semua yang telah lebih dulu pergi menemui Ilahi..


Tima kasih untk arip sbb mulakan imbauan kisah-kisah yang selama ini sering terkenang-kenang dalam inagatan aku...

Banyak sangat kisah nak cerita..tapi for the first time, aku nak jgk kongsi kisah pasal arwah Hazwan..
Arip, apa yang aku cakap?aku tak ingat la...

8 Mei 2005 tu tarikh aku g interview untuk masuk maktab..sehari slps tarikh arwah meninggal... alamat email ni pun aku ambk dari alamat email arwah -wan87_us@yahoo. com....

Aku tak kenal sangat sapa arwah Hazwan sbb utamanya di lelaki..hehe. .tp aku pernah keja dengan dia waktu form 4 dlm lujnah kebersihan dan keceriaan bersama kak dayah n pait..btl kata arip.dia mmg perahsia.tapi dia suka senyum..

bila form 5, kami dah tak satu biro.tp aku dengan dia sama-sama dalam pengakap. dia bendahari, aku naib bendahari..lps cuti, dia msg pun pasal kes duit pengakap la...lagi satu aku kelas dengan dia..mmg waktu untuk bersahabat dengan dia terlalu singkat..sangat sigkat..

arwah kan duduk kt kulim jgk...aku tak tau kt mana rumah dia..tp aku dapat tau rumah dia 5 minit sblm aku dapat berita dia dah pergi..dia ada describe kt aku rumah dia kt mana sbb klau nk pi sek adik aku, kena lalu rumah dia..ptg tu, aku lps antar adk aku, aku bukak bijik mata luas2 nk cari rumah dia..last2 jumpa rumah dia..tgh taip msg nak bgtau dia dah jumpa rumah dia, tp ada org kol bgtau dia dah tak ada...sedihnya. ..mcm tak percaya..sampai skrg, mcm tak percaya..tp kena la redha..dah sampai masa dia..

aku ingat lagi satu msg yang dia antar 6mei 2005, 12.04 am..."how long we will be friend?let me c..as long as........aku tak ingat tapi last skali dlm msg tu tulis cmni-"till the day i die"....dia dah kotakan janji dia untuk bersahabat dengan kita semua sampai hari terakhir dia...satu lagi msg dia antar 5 mei 2005- "Yesterday: I was your friend. Today: I am still your friend. Don't worry about tomorrow: I'LL always be your friend.That is my Promise-friend forever-"... kata-kata dlm msg ni lah knangan-knangan terakhir aku dengan arwah...

lps dpt tau berita tu, tak tau nak ckp apa.lupa trus pasal interview esok..tp kwn2 yang suh pi jgk interview esoknya tu..paktam,rid, aiman,k.naimah, adhwan,kak pah,kak pija n suma la..
mlm tu ambk semua mjlh sek yang ada n cari gmbar2 arwah..abah sarah pun tak tau nak ckp apa mlm tu..tmbah-tambah plak bila dgr hampa semua plan nak pi ziarah arwah esoknya..lagi la hancur hatiku..esok mmg tak boleh pi dah..klau dia ada kt kulim bleh la pegi tp dia ada kt pendang..jauh. ..

mlm tu jgk, dkt2 pkul 11-12 cmtu la, abah tanya sarah nak pi tgk ka arwah..mestila nak pi..dia pun bersetuju nak bwk pi walaupun kt pendang..tima kasih, abah!! ajak naim, tp naim tak leh pi..naim la plg dkt skali dgn rumah..pastu ajak kak adiyah..pegi la malam tu...

sampai kt pkan pendang dah dkt pkul 2 pagi..kol no arwah, pastu bpk sedara dia angkat..dia mai ambk kt jln besar..jauh jgk nak masuk rumah tok arwah...smpai kt dpn umah tok dia..Ya Allah!! tak tau apa perasaan waktu tu....mak dgn kakak dia sambut..tahan air mata tak mau nangis tp bila mak arwah peluk sambil nangis2, terburai lah apa yang ditahan2 tu..

masuk dalam rumah...nmpak satu mayat terbujur kaku...sedihnya. .mak arwah angkat kain yang tutup muka arwah...masyaAllah, arwah mcm tgh tidor sambil senyum..manis sangat muka..tak nampak sakit sikit pun..Alhamdulillah, mgkin arwah pergi dengan tenang....air mata lagi laju keluaq..sedih campur terharu..(tak tau nak tulis dah)....


p/s : ni plak kenangan cik Siti Sarah Nasir.. aku masa arwah meninggal sedang menjalani kem plkn.. mmg agak menyedihkan dan terkilan sebebarnya coz permohonan aku nak kuar kem n nak ziarah arwah tak dibenarkan komander kem.. padahal dah dekat kuala nerang n pendang tu.. tp tu la takdir.. aku rasa if aku sampai kat sana pasti aku membuat suasana tambah sedih.. Buatmu Hazwan.. moga tenang di SANA.. Kami jua satu hari nanti akan bersama.. insya Allah.. Al-Fatihah

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

JOM EXCHANGE LINK