Monday, January 16, 2012

Ulasan Kes Dr.Hassan Ali dan DSAI

Salam to all.. Semoga sihat selalu hendaknya..

Aku merasa terpanggil untuk mengulas dua isu politik yang aku rasakan hangat diperkatakan dalam seminggu dua ni.. Dua isu yang saling berkait antara satu sama lain..

1. Pemecatan Datuk Dr.Hassan Ali dari PAS.


Ahad lalu mesyuarat jawatankuasa PAS Pusat telah bermesyuarat dan secara Syura telah memilih untuk memecat keahlian mantan Pesuruhjaya PAS Selangor dan Adun Gombak Setia yang juga Exco Kerajaan Negeri Selangir dalam Hal Ehwal Islam dan Istiadat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Datuk Dr.Hassan Ali..

Ini ekoran beberapa kenyataaan kontroversi beliau tentang isu-isu hangat negara terutamnya yang menyentuh tentang 3 tonggak yang beliau perjuangkan iaitu Islam, Melayu dan Rajja-raja Melayu..


Dan yang terakhir adalah akibat seruan beliau yang menuntut supaya rakyat khususnya penyokong pakatan rakyat tidak turun ke perhimpunan 901, dan sehari sebelumnya jawatankuasa PAS Pusat mengambil keputusan drastik ini untuk memecat beliau..

Pada aku keputusan ini sangat drastik walaupun track record Datuk Dr.Hassan Ali beberapa kenyataan kontroversi telah beliau buat bermula sejak dari UG (United Goverment) atas Kerajaan Perpaduan saat Pakatan Rakyat berjaya menafikan hak 2/3 BN di Parlimen..


Dan pada Datuk Dr.Hassan Ali sendiri perlu beringat, dalam jemaah keputusan dibuat secara kolektif dan pendapat persendirian selalunya tidak dilayan.. Bukan bermaksud sudah hilang demokrasi atau hak bersuara di dalam PAS namun itu adalah peraturan biasa sesebuah pertubuhan.. Jika YB Datuk sudah tidak sehaluan, dipersilakan keluar mencari wadah baru..

2. Pelepasan Datuk Seri Anwar Ibrahim dari pertuduhan liwat.


Mahkamah Tinggi Malaysia sudah membuat kejutan kepada sekalian penyokong DSAI yang menjangka beliau akan dipenjarakan atas pertuduhan liwat versi II ini, namun telah melepaskan beliau kerana bukti DNA yang berada dalam D*B*R Saiful Bukhari tidak ada sokongan dari bukti-bukti lain..

Justeru Hakim Zabidin Muhammad Diah telah membuat keputusan untuk membebaskan beliau.. Dan keputusan ini disambut dengan penuh rasa syukur oleh sekalian penyokong Pakatan Rakyat dan memberi harapan baru kepada rakyat bahawa keadilan dalam sistem kehakiman negara belum mati..


Apapun peristiwa ini telah dicemari dengan video Muslimat PAS dan Serikandi PKR bernyanyi bergembira menyambut keputusan ini.. Walaupun belum sampai ke tahap melampau namun amat tak manis dipandang..

Tapi jangan terlalu gembira kerana kemungkinan pihak pendakwaraya akan membawa kes ini ke mahakamah tinggi rayuan.. Jika ini berlaku aku amat yakin dan percaya bahawa peristiwa seperti kes perebutan kuasa legistatif di Perak akan berulang semula...

Sekian je laa komen aku.. Jumpa lagi di masa akan datang..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

JOM EXCHANGE LINK