Thursday, June 28, 2012

FAJAR MENYINSING DI MESIR

Seperti yang telah diketahui maklum akan sekalian rakyat dunia, calon dari Jemaah Islam terbesar dunia, Dr.Mohammed Morsi dari parti proksi Ikhwanul Muslimin, Freedom and Justice Party (FJP) telah memenangi pilihanraya Presien Mesir pasca kejatuhan diktator Hosni Mubarak..


Beliau telah menewaskan Ahmed Shafiq mantan Perdana Menteri terakhir dibawah pemerintahan pemimpin diktator dan telah memerintah mesir selama hampir 40 tahun, Hosni Mubarak yang kini sedang menghitung hari samada mahu dipanggil Ilahi atau menanti hukuman dijatuhi..

Ironinya, Ikhawanul Muslimin telah diharamkan di Mesir hampir 80 tahun lampau dari zaman presiden sebelum Hosni Mubarak lagi seperti Gamal Abdul Nasser dan Anwar Saddat lagi. Hampir keseluruhan pemimpinnya pernah dipenjarakan dan berada dalam buangan di seluruh dunia.

Selepas peristiwa penggulingan Hosni Mubarak yang menyaksikan rakyat marhaen yang tak tahan lagi ditindas keluar beramai-ramai memenuhi Dataran Tahrir sebagai satu usaha menjatuhkan kerajaan rejim Hosni Mubarak,yang dimulakan oleh gerakan anak muda yang dinamakan gerakan "Facebook dan Twitter".


Dan semenjak itu kuasa pemerintahan Mesir diambil oleh Junta Tentera yang seperti masih setia pada Hosni Mubarak sehingga mereka merombak perlembagaan Mesir untuk mengurangkan kuasa legistatif Presiden. Presiden Republik Arab Mesir merupakan ketua negara Mesir. Di bawah Perlembagaan Mesir, seorang Presiden juga merupakan panglima besar untuk angkatan bersenjata dan ketua eksekutif pemerintahan Mesir.

Israel dan Amerika kecut perut lantaran calon dari Ikhwanul Muslimin (IM) diumumkan sebagai pemenang pilihanraya presiden Mesir namun dia berjanji akan meneruskan usaha keamanan sejagat. Bursa saham Mesir juga ditutup tinggi pada hari Dr.Morsi diumumkan sebagai pemenang.

Sedikit fakta menarik tentang Dr.Morsi dan Keluarganya.


1. Seluruh keluarganya iaitu beliau dan isterinya serta lima anak beliau adalah pengHuffaz al-Quran.

2. Beliau adalah pemimpin Islam kedua yang hafal al-Quran selepas Perdana Menteri Hamas di Gaza, Ismail Haniyeh.

3. Beliau memperolehi ijazah dan sarjana dalam bidang kejuruteraan di univerisit Mesir, dan menyambung PhD dalam bidang yang sama di Southern California University.

4. Seterusnya menjadi pembantu profesor dan tenaga pengajar di beberapa buah lagi universiti antarabangsa.

5. Dua dari anak beliau mempunyai kerakyatan US, kerana lahir di US.

6. Seterusnya beliau pernah menjadi profesor dan dekan fakulti di universiti di Mesir.

7. Beberapa artikel beliau diterbitkan oleh NASA tentang kajian permukaan bahan dalam bidang metalurgy.

8. Karier politik beliau bermula apabila terpilih sebagai calon bebas dari Ikhwanul Muslimin (kerana IM diharamkan dari bertanding) dari tahun 2000-2005 dan pernah terpilih sebagai ahli parlimen terbaik dunia.

9. Beliau telah menurunkan gambar presiden di istana presiden dan menggantikannya dengan tulisan Allah Jalla Jallalah dan mengarahkan gambar beliau tidak digantung di mana-mana premis kerajaan.

10. Beliau juga akan menyerahkan keseluruhan gaji beliau sebagai Presiden Mesir untuk kebajikan rakyat dan beliau tinggal di rumah sewa.

11. Beliau juga telah meminimakan kenderaan pengiring kereta presiden bagi mengelakkan kesesakan traffik kepada rakyat awam.

12. Beliau juga pernah dipemjarakan beberapa kali di era pemerintahan Hosni Mubarak.

Semoga Allah merahmati beliau dan keluarga beliau, serta jemaah Ikhwanul Muslimin seluruh dunia dan seluruh rakyat Mesir dengan segalam pembaharuan yang gerakan Islam ini cuba lakukan. Semoga Allah mempermudahkan..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

JOM EXCHANGE LINK