Wednesday, April 28, 2010

PEMIMPIN DAN KUASA



Rasulullah S.A.W pernah bersabda.. Setiap dari kamu adalah pemimpin.. dan setiap pemimpin akan bertanggungjawab ke atas apa yang dipimpinnya..

Kata bijak pandai.. Kalau mahu tahu sifat sebenar seseorang pemimpin, berikan dia kuasa untuk memerintah, nescaya kamu akan tahu perangai sebenar mereka..

Kata bekas Presiden Amerika, Sir Roosevelt.. tidak pernah ada kebetulan dalam politik.. yang nampak seperti kebetulan sebenarnya suda dirancang..



Di atas adalah beberapa petikan dari kata2 orang yang pernah hidup dan telah mengharungi suka duka kehidupan.. yang telah mengenal sepak terajang dalam perjuangan dan telah berjaya menjadi pemimpin umat yang sejati..

Takut sekali apabila membaca kes-kes yang terjadi yang melibatkan kes-kes politik berprofil tinggi lewat kebelakangan ini.. Bila pemimpin yang diberi amanah mula mengkhianati perjuangan..

Kerana itulah perlunya kita kepada memilih pemimpin yang betul-betul boleh memimpin.. Bukan setakat tangkap muat sahaja.. Bukan yang setelah mendapat kuasa mula menunujukkan taring mereka yang sebenar..

Sebelum dapat kuasa, janjinya masya Allah indah belaka.. Bila sudah mabuk kuasa, hilang sudah semua punca.. Yang difikirkan hanya bagaimana mahu mengaut harta.. dan bagaimana mahu terus kekal berkuasa..

kata Saidina Umar.. Sebelum kamu memimpin, tuntutlah ilmu ntuk memimpin..

Maka untuk jadi pemimpin perlu punya ilu.. Dan keilmuan tidak di ukur dengan tingginya pelajaran mereka, dengan berapa banyak ijazah mereka, tetapi di ukur dengan pengamalan sebenar terhadap ilmu yang mereka ada..

Pemimpin dan kepimpinan adalah perkara yang sama tapi sebenarnya berbeza.. Dan semuanya perlu kepada istiqamah dengan tujuan asal sesebuah perjuangan.. Pemimpin perlu sedia menegur dan ditegur.. Berani menyatakan kebenaran.. dan Berlapang dada dalam menerima kritikan..

Jangan pernah sombong membangga diri kerana semua yang kita ada pada hari ini adalah milik Allah.. Tak selamanya kita berkuasa.. Dan kita pun bukan boleh nak menongkat langit..

nota kaki :-

orang miskin kata : apa laa yang kita nak makan..

orang kaya kaya : kat mana laa kita nak makan..

orang politik kata : sapa laa yang kita nak makan..

2 comments:

Abd Rahim said...

Salam perkenalan..entry yg bagus..peace!!

PiDoT_OtAi said...

salam ukhwah.. salm perkenalan mr.kamikaze.. hehe thanks.. tak ada apa pun tulisan saya hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

JOM EXCHANGE LINK