Monday, July 4, 2011

PROKSI THAKSIN MENGUASAI PILIHANRAYA THAILAND


Pembangkang kuat Thailand, Parti Puea Thai pimpinan Yingluck Shinawatra telah menang majoriti mudah untuk pilihanraya umum Thailand yang dijalankan semalam. Dimana partinya telah memperolehi 255 kerusi daripada jumlah 500 kerusi parlimen yang dipertandingkan..


Yingluck Shinawatra, 44 tahun, dilihat hanya pemimpi proksi kepada abangnya bekas Perdana Menteri Thailand yang hidup dalam buangan, Thaksin Shinawatra. Dia juga bakal diumumkan sebagai Perdana Menteri wanita pertama Thailand..


Untuk mengukuhkan kedudukan, beliau telah membuat pakatan dengan 5 buah parti kecil yang lain, dimana pemerhati menjangkakan mereka akan menguasai lebih 60% jumlah kerusi parlimen. Parti pemerintah Thailand iaitu Parti Demokrat yang dianggotai oleh Perdana Menteri Abhisit Abhisit Vejjajiva sekadar memperoleh 163 kerusi parlimen..


Pengaruh Thaksin Shinawatra sangat kuat terutamnya dikalangan rakyat miskin dan berpendapatan rendah kerana sifat pemurah dan dermawannya. Sedangkan bagi golongan pertengahan dan profesional amat membenci beliau kerana korupsi dan rasuah dalam pemerintahannya yang lalu..

Pertembungan diantara kumpulan baju merah yang dipengaruhi Thaksin Shinawatra telah bertempur dengan kumpulan baju kuning yang mahukan Thaksin dibicarakan atas kesalahan beliau. Pertempuran telah melumpuhkan ekonomi Thailand dan menjejaskan sektor perlancongan mereka..


Untuk bacaan lanjut, rujuk akhbar Kosmo Online..

2 comments:

SheyPull said...

hahaha :)

macam2 la...:P
oati bile nka kembankan isu malaysia lak nie

PERHIMPUNAN BERSIH...


eh jom undi saye?

JOM singgah blog saya nak... eh pilihan raye dah mule ke? kat mane? isk...owh....

PiDoT_OtAi said...

epul : haha ko jgn jgn.. isu sensitif tu bro.. kang silap2 ulas ke dalam aku.. hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

JOM EXCHANGE LINK