Tuesday, February 10, 2009

CUKUP - CUKUP LAA TU

CUKUP-CUKUP LA TU..

RISAU.. SUNGGUH AKU RISAU..

Risau dengan keadaan semasa yang berlaku di Malaysia ni.. 24 jam sehari, 7 hari seminngu asyik berpolitik terutamanya yang Melayu ni. Ditengah-tengah kegawatan ekonomi yang melanda dunia sekarang ni, pemimpin-pemimpin politik kita masih lagi leka dan asyik bermain politik. Ketika mana negara-negara lain seperti Jepun, Korea Selatan, Singapura dan sebagainya sibuk memikir dan merancang pelan persediaan mereka bagi menghadapi bahang kejatuhan ekonomi Amerika dan Eropah, pemimpin-pemimpin kita masih lagi terus-terusan bemain soal politik..

CEPAT LA BERTINDAK..

Semasa Presiden George W.Bush blum bersara dahulu, beliau telah mengumumkan pelan untuk menyelamatkan ekonomi Amerika yang bernilai USD700 bilion. Dan kemudiannya apabila Barack Hussein Obama naik mengangkat sumpah jawatan sebagai Presiden kulit hitam pertama negara uncle sam itu, beliau menambah suntikantersebut kepada lebih USD800 bilion. Sedangkan kita di Malaysia, pemgumuman Menteri Kewangan untuk memberi RM7 bilion pada permulaannya dan kemudian ditambah lagi kepada RM10 bilion. Sedangkan memetik kenyataan mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad berkata bahawa jumlah itu hanya bagai ‘lekat celah gigi’ je.. Negara memerlukan sekurang-kurangnya RM35 bilion. Perlu diingat Tun adalah Perdana Menteri Malaysia yang telah mengetuai Malaysia mengharungi dua kali kemelut kegawatan ekonomi iaitu pada 1988 dan 1997 dan berjaya.



APA ITU KRISIS SUB-PRIMA..

Kegawatan ekonomi ini berpunca dari krisis sub-prima yang berlaku di Amerika. Apa itu krisis sub-prima? Menurut kawan aku la yang blaja ekonomi. Krisis sub-prima ni bermula apabila bank-bank pemodal tamak dan mahu mengaut keuntungan maksimum dengan menberi pinjaman sebanyaknya kepada rakyat Amerika. Perlu diingat kelembapan ekonomi di Amerika bermula sejak 2004 lagi, dimana jumlah pengangguran meningkat tinggi. Dan kemudiannya bank-bank menawarkan pinjaman kepada rakyat dengan tujuan untuk mengaut keuntungan
dari bayaran bunga.

Namun apa yang terjadi ialah orang ramai tidak mampu untuk membayar semula pinjaman kepada bank. Lalu bank menghadapi masalah nak role duit mereka dan akhirnya membawa kepada kebankrapan dua syarikat pemodal besar Amerika Lehmans Brother dan apa ntah lagi satu hehe. Dan apabila institusi kewangan jatuh, apa sahaja institusi yang berkait rapat dengan mereka akan turut jatuh. Sepertimana jatuhnya syarikat insurans terbesar eropah AIG. Dan kita lihat institusi permotoran seperti Fords, perumahan dan sebagainya turut menerima tempiasnya. Itulah krisis sub-prima. Institusi sampingan kepada yang utama iaitu bank akan turut menjadi mangsa kebuasan nafsu golongan pemodal yang menjunjung sistem ekonomi kapitalis.



KISAHNYA BERMULA..

Pakar meramalkan kita Malaysia akan mula merasai kesan krisis ini sekita suku ketiga tahun ini. Namun yang menghairankan kita, bagaimana Menteri Kewangan dan Bank Negara boleh mengunjurkan indeks pertumbuhan ekonomi negara kepada angka 1.5 % sebelum ditambah oleh Perdana Menteri kepada 3.5 %. Sedangkan negara seperti Jepun yang merupakan kuasa ekonomi kedua terbesar dunia mengunjurkan indeks pertumbuhan ekonomi 0 % dan Singapura pula mengunjurkan indeks pertumbuhan ekonominya adalah negatif. Kedudukan Malaysia dari segi indeks kemasukan pelaburan asing jauh ketinggalan di Asia sendiri. Kalau dulu kita dalam kedudukan 10 terbaik, sekarang berada dikedudukan ke-25, jauh ditinggalkan Singapura dan Thailand. Malahan Vietnam dan Indonesia juga telah mengatasi kita. Macam mana tu? Sedangkan dulu Malaysia, Korea Selatan, Singapura dan Taiwan adalah setanding.

AMBILLAH IKTIBAR DARI SEJARAH..

Pakar juga turut meramalkan krisis ekonomi yang melanda kali ini, kesannya adalah lebih teruk dari krisis ekonomi tahun 1929. Bila mana kita lihat ekonomi eropah jatuh merudum. Lalu dicarinya mereka kambing hitam. Lalu dituduhnya pemodal Yahudi sebagai puncanya. Maka Eropah mengambil langkah drastik untuk menghalau Yahudi keluar dari negara masing-masing. Manakala Jerman pula melakukan pembunuhan beramai-ramai puak Yahudi dalam peristiwa yang di panggil Holocaust. Dianggarkan kira-kira 6 juta Yahudi telah dibunuh dan harta benda mereka dirampas. Lalu terjadilah Perang Dunia Yang Pertama (WW 1). Dan ketika mana ekonomi Amerika diambang kejatuhan, Presiden George W. Bush mengmbil tindakan menyerang Afghanistan dan Iraq, sebagai langkah menutup perhatian dunia kepada krisis ekonomi mereka, atas nama ‘Perang Menentang Keganasan”. Lalu apakah yang bakal terjadi pada krisis ekonomi kali ini. Sedang kita masih leka bermain politik.

Mengambil sedikit kesimpulan dari apa yang telah aku tulis kat atas ni. Ambillah pengiktibaran dari sejarah. Berhentilah dari terus berpolemik menyedapkan hati rakyat. Cukup-cukup la menggula-gulakan rakyat dengan peruntukan ntah apa-apa ntah tu. Sepatutnya pemimpin perlu mengajak rakyat bersama-sama mengharungi badai krisis ekonomi kali ini. Dan perlu memikir dan merancang bersama-sama dengan pelbagai pihak termasuk dari pembangkang bagi menyediakan pelan terbaik bagi menghadapi krisis ni untuk kesejahteraan bersama. Sudah-sudah la dengan retorik ‘Saya Bekerja Untuk Rakyat’. Rentikanlah sudah semua kenyataan politik yang mana rakyat semakin hari semakin meluat nak menelannya..Sudah sampai masanya kita bertindak dari terus berkata-kata yang mengambil hati dan tiada faedah tu.

telah berfirman Allah dalam surah ar-ra'du ayat 11:-
"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka sendiri yang mengubahnya.."

CUKUP-CUKUP LAA TU.. SUDAH-SUDAH LAA..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

JOM EXCHANGE LINK