Tuesday, November 16, 2010

PENGIKTIBARAN DARI PERISTIWA KORBAN



Saban tahun tanggal 10 Zulhijjah adalah tarikh keramat yang diraikan oleh umat Islam seluruh dunia sebagai Hari Raya Aidil Adha. Dimana disaat umat Islam yang berkemampuan menunaikan ibadah Haji di Baitullah,mereka yang tidak menunaikannya dianjurkan unruk melakukan ibadah korban.. Dan disambung pula 10 Zulhijjah dengan 11, 12 dan 13 Zulhijjah yang digelar juga Hari-hari Tasyriq yang diharamkan umat Islam untuk berpuasa bagi membolehkan ibadah korban dijalankan..

QURBAN.. Berasal dari perkataan QO RO BA.. Yakni bermaksud karib atau dekat.. Justeru pengertian qurban yang betul adalah melakukan ibadah semata-mata untuk mendekatkan diri dengan Allah.. Tidak kiralah apa ibadahpun dan besar manapun, asalkan ianya bertujuan untuk mendekatkan diri kepada ALlah..

Intipati terpenting dari peristiwa agung korban ini adalah pengertian pengorbanan itu sendiri.. Dan kita lihat betapa pengertian korban itu sangat difahami oleh ketiga-tiga watak utama dalam cerita keluarga Ibrahim.. Antara bapa (Nabi Allah Ibrahim), ibu (Siti Hajar) dan anak (Nabi Allah Ismail)..

Nabi Ibrahim Alaihissalam..
Sudahlah baginda menantikan kelahiran cahaya mata, setelah dapat Allah perintahkan pula untuk ditinggalkan dikawasan yang tidak didiami manusia.. Jarak antara Palestin dan Makkah bukannya calang-calang dekat, adalah kira-kira 2000km.. Dan Nabi Ibrahim dengan teguh hati walau berat melangkah pergi meninggalkan isteri dan anaknya yang bari dilahirkan itu..

Sudahlah begitu, apabila anak itu sudah hampir dewasa, diperintahkan pula untuk dikorbankan.. Masya Allah betapa beratnya dugaan Nabi Allah ini sehingga digelar Bapa Segala Nabi dan diberi gelaran Ulul Azmi..

Siti Hajar..
Bagaimana dia yang telah menjadi mangsa cemburu Siti Sarah yang telah dihasut syaitan supaya Ibrahim membawa pergi dia ke tempat lain.. Lalu Allah memerintahkan dia dan anaknya ditinggalkan di tempat yang langsung tak didiami manusia.. Namun atas sifat redha dan sedia berkorban demi ketaatan kepada Allah, dia relakan juga..

Nabi Ismail a.s..
Sudahlah lama ditinggalkan bapanya yang jarang-jarang sekali bertemu muka.. Sudah bertemu muka, hendak dibunuh pula.. Namun memandangkan sudah perintah Allah. dia dengan rela hati meneydiakan batang lehernya untuk disembelih bapanya sendiri..

Betapa hebatnya keluarga ini dalam menempuh dugaan dan ujian dari Allah.. Lalu Allah muliakan mereka dengan menjadikan dari keturunan mereka itu para nabi dan membawa kepada susur galur Nabi besar kita Muhammad S.A.W.. Penutup segala nabi (Qatamul Anbiya').. dan sebaik-baik kejadian (khairu Qalqillah)...

Justeru marilah sama-sama kita mengambil pengajaran dan iktibar dari peristiwa besar Korban ini agar dapat kita sematkan dalam diri erti pengorbanan yang sebenar.. Selamat Hari Raya Aidil Adha buat semua...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

JOM EXCHANGE LINK