Sunday, February 20, 2011

SEDIKIT CORETAN DARI REVOLUSI MESIR



Revolusi Rakyat Mesir telah menumbangkan rejim diktator Hosni Mubarak yang kelihatannya sangat kebal dari beberapa cubaan membunuhnya.. Ini perjuangan rentetan dari penindasan demi penindasan yang telah dialami rakyat mesir yang terus terusan berada dibawah cengkaman beberapa diktator yang zalim dan pentingkan diri sendiri..

Namun persoalannya, siapakah yang akan membimbing Negara Mesir selepas ini.. Adakah pihak tentera akan mengambil alih atau memberi peluang kepada demokrasi hidup semula di Mesir.. Walaupun pihak tentera telah memberitakan yang mereka hanya akan memegang kuasa sampai bulan September dan memulangkan demokrasi melalui pilihanraya kepada rkayat, siapakah yang dapat menduga masa depan?

KOMEN DARI SAHABAT AKU AIMAN (pelajar perubatan di JUST Jordan)

Revolusi yg berlaku di Mesir baru-baru ini adalah rentetan puluhan tahun cengkaman kezaliman kerajaan Mesir pimpinan Hosni Mubarak... dalam 30 tahun fasa ini, telah ramai yg mati di tangan pihak keselamatan Mesir, kebuluran dan rakyat yg te...rpaksa menghadapi pergelutan utk hidup disebabkan masalah ekonomi yg cukup meruncing... masalah2 yg timbul ketika revolusi itu sudah sedia wujud sebelum revolusi...

Revolusi di Mesir bukanlah satu proses yg dirancang dgn teliti tetapi lebih kpd amarah rakyat yang meletus setelah ianya dipendam utk satu tempoh yg cukup pnjang...



Bagi mereka apalah 18 hari berlapar dan apalah sangat harga 200 - 300 nyawa yg terkorban berbanding harga kebebasan untuk masa hadapan. Kerajaan baru Mesir akan sentiasa ingat bahawa sekiranya rakyat ditindas, akan sampai ke satu tahap yg mereka akan bangkit.

Rakyat Malaysia sukar utk faham, kerana saya cukup yakin jika ada revolusi yg cuba dianjurkan, takkan ada sejumlah yg cukup besar yg mmpu bertahan kerana kita biasa hidup senang-lenang walaupun di bawah kerajaan yg korup dsb. Rezeki melimpah ruah.

Mereka juga menolak perpecahan rakyat Mesir dan menyatakan bahwa revolusi ini adalah revolusi bersama.


DUA WIRA MUDA DALAM REVOLUSI INI

Said menjadi mentor bagi gerakan pro demokrasi setelah mati ditangan polis

Said menjadi korban kebrutalan rezim Mubarak. Lelaki berusia 28 tahun itu maut pada Jun tahun lalu tanpa alasan yang jelas, disiksa sejumlah polis berpakaian preman di sebuah cyber cafe di Kota Iskandariah.

Ghonim dianggap wira dikalangan pendemontrasi setelah ditahan polis selama 11 hari.

Sebelum ditangkap polis, Ghonim bergerak ‘underground’ sebagai aktivi internet. Pemuda berusia 30 tahun itu menjadi salah satu enjin penggerak massa melalui internet untuk turun ke jalan dengan mengelola sejumlah group akaun di laman jejaring sosial Facebook.

Allah telah memenangkan kebenaran dan meruntuhkan kebatilan.. Tunggu kamu penzalim-penzalim bangsa, rakyat sedang memerhatikan kamu...

boleh baca ulasan ust hasrizal berkenaan revolusi mesir di blog beliau saifulislam.com

2 comments:

Anonymous said...

wira sebenar.cek youtube ni.

http://www.youtube.com/watch?v=SgjIgMdsEuk

huuh~seram sejuk tengok

PiDoT_OtAi said...

ini adalah gagasan rakyat. tiada kelompok politik yang menonjol.. tiada pemimpin mana2 mendakwa mereka yang memimpin.. ini kemahuan dan kehendak rakyat dan ini jalan yang mereka pilih

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

JOM EXCHANGE LINK