Thursday, August 25, 2011

ISU LIBYA DAN MUAMMAR GADDAFI


Seperti telah diketahui umum, media antarabangsa melaporkan yang Muammar Gaddafi pemimpin arab paling lama memerintah Libya telah tumbang selepas kubu terkahir beliau di Tripoli telah ditawan tentera pemberontak dengan bantuan tentera NATO..

Namun kelibatnya masih menjadi tanda tanya. Dan semalam anak bongsu beliau, Saif Al-Islam yang kononya telah dikenakan tahanan rumah oleh tentera pemberontak, teleh keluar ke jalanan disekitar Tripoli dan menyapa wartwan asing yang sedang membuat liputan. Ini sekaligus menimbulkan tandanya dan integriti pemberontak terjejas..


Muammar Gaddafi telah memerintah Libya selama 42 tahun sejak 1969 setelah beliau yang ketika itu pemimpin tentera Libya melakukan rampasan kuasa semasa Raja Idris, melakukan lawatan rasmi ke luar negara..

Gaddafi menjadi atara ikon kebanggaan Arab ketika perang Arab-Israel, dimana beliau telah melaungkan slogan, "Langkah mayat saya dulu sebelum kamu menakluk Palestin" kepada Israel. Walaupun TEntera gabungan negara-negara Arab itu kalah sehingga sebahagian Lubnan dan Mesir dikuasai tentera Israel, nama beliau tetap gah di mata rakyat Arab..

Namun hari demi hari, beliau semakin condong kepada Amerika dan Israel.. Malah menjadi antara yang kuat menyokong tindakan Amerika di Tanah Arab. Beliau menjadi pencacai dan penjilat punggung Amerika number Wahid di Tanah Arab. Dan semakin zalim kepada rakyat dan mengumpul harta untuk kaum keluarga beliau..


Dunia menyaksikan bahawa sesiapapun yang terlalu lama memegang kuasa akan menjadi alpa dengan tanggungjawab yang sebenar. Pemimpin-pemimpin seperti ini hanya menunggu masa untuk dijatuhkan.. Sejarah melayarkan tayanagn sejarah, bagaimana kerajaan-kerajaan besar dunia jatuh..

Dunia masih ingat bagaimana borosnya beliau dan keluarga saat melancong keluar negara. Dimana dia akan membawa gerombolan pengikut yang terdiri dari pelayan dan bodyguard wanita. Dia akan membina khemah mewah tradisi Arab yang beliau banggakan di mana2 jua beliau pergi.. Belum cerita segala fesyen2 pelik yang beliau pakai saat kunjungan rasmi..



Justeru rakyat semkain meluat dan bermula dengan perhimpunan aman 6 bulan lalu, telah menjadi pemberontakan bersenjata dan tentera beliau yang berpaling tadah turut memabntu pemberontak. Dan NATO turut mengambil kesempatan dari keadaan ini dengan menghulurkan kononnya bantuan ketenteraan dan mengebom banyak fasiliti awam di Libya..

Akhirnya rakyat Libya lah yang menjadi mangsa dan menanggung akibat dari perang. Kerana banyak prasarana musnah dan keadaan menjadi tidak terkawal dan berbahaya di mana-mana saja..

Damn Gaddafi.. Damn Nato.

Sama-samalah kita berdoa dengan barokah Ramadhan ini Allah kurniakan kebaikan dan kesejahteraan kepada saudara kita di Libya..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

JOM EXCHANGE LINK